Så ska skräpet i Tensta minska

Nu krokar Håll Sverige Rent arm med Fastighetsägare i Järva mot nedskräpningen i Tensta. Med hjälp av fastighetsbolaget Victoriahem och förskolan Mellangården ska de genom konceptet Skräpfri bostadsgård arbeta tillsammans för att engagera barn och boende i området, kartlägga nedskräpningen och sätta in åtgärder för att minska skräpet.

Folierad papperskorg, en av åtgärderna i konceptet Skräpfri bostadsgård
Folierad papperskorg, en av åtgärderna i konceptet Skräpfri bostadsgård Foto: Håll Sverige Rent

Nedskräpning i bostadsområden kan leda till en upplevelse av minskad trygghet bland de boende, eller att området upplevs som otrivsamt. Det visar Håll Sverige Rents rapport Skräp och trygghet från 2022. Nedskräpning kan också orsaka problem med råttor.

Nu går Fastighetsägare i Järva och Håll Sverige Rent ihop för att minska nedskräpningen i Tensta. Med hjälp av fastighetsbolaget Victoriahem och förskolan Mellangården ska de genom konceptet Skräpfri bostadsgård arbeta tillsammans för att engagera barn och boende i området, kartlägga nedskräpningen och sätta in åtgärder.

–Helt, rent och snyggt skapar tryggare miljöer och vi tror att barnen är de bästa ambassadörerna för att skapa en bättre miljö, säger Sanna Berg, verksamhetsutvecklare på Fastighetsägare i Järva.

Skräpfri bostadsgård har utvecklats av Håll Sverige Rent i syfte att minska nedskräpningen utomhus i bostadsområden med flerbostadshus. Konceptet har tidigare testats på bostadsgårdar i Solna med goda resultat. Bland annat folierades papperskorgar och så kallade fimpomater sattes upp. Insatserna resulterade i att fimparna i området minskade med 27%. Man hoppas nu få samma fina resultat i Tensta.

–Framgångsfaktorn i Skräpfri bostadsgård är att engagera boende i området. När vi skapar möjlighet för människor att engagera sig lokalt har vi en god chans att faktiskt minska nedskräpningen, säger Lisa Karlsson, verksamhetsutvecklare för skräpmätningar på Håll Sverige Rent.

Under hösten har det genomförts skräpmätningar i Tensta. Nu väntar arbetet med att ta fram och genomföra åtgärder i området. Till våren sker en utvärdering och effektmätning för att se om skräpet har minskat. Samarbetet avslutas med en gemensam skräpfest för alla barn och boende som varit delaktiga.

Sanna BergVerksamhetsutvecklare Fastighetsägare i Järva

Tel:070-494 54 99

Fimpomat från Skräpfri bostadsgård i Hagalund, Solna
Folierad papperskorg från Skräpfri bostadsgård i Hagalund, Solna

Om oss

Vita snuset på topplistan över vanligaste skräpet i fjällorter17.6.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Det som glöms i snö kommer fram i tö. Det har SkiStars medarbetare än en gång fått erfara när de för tredje året i rad genomförde en skräpplockardag på samtliga fyra destinationer i Sverige. Totalt plockades över 26 000 skräpföremål och över hälften av skräpet som hittades innehöll plast. Några av de vanligaste skräpen var fimpar, snusprillor, förpackningar från godis och glass samt påsförslutare, visar en undersökning av Håll Sverige Rent och SkiStar.

Tusentals kusträddare plockar skräp på Världshavsdagen 8 juni5.6.2024 10:20:00 CEST | Pressmeddelande

Den svenska kusten svämmar över av skräp. I Bohuslän flyter motsvarande fem badkar fulla med skräp i land varje timme, varje dag, året om. Därför genomför nu Håll Sverige Rent för åttonde året i rad kampanjen Kusträddarna – sommarens största skräpplockning längs kuster och stränder. Tusentals personer beräknas hjälpa till att plocka upp tonvis med skräp när startskottet går på Världshavsdagen den 8 juni.

Skräpiga skolavslutningar och studentfiranden när plastkonfetti skjuts utomhus – trots förbud3.6.2024 12:20:00 CEST | Pressmeddelande

Skolavslutningar, studentfiranden och sommarbröllop är bara några av de firanden som väntar för många under kommande dagar och veckor. Inte sällan firas det med konfetti. Sedan 30 april 2022 är det dock förbjudet att använda plastkonfetti utomhus. Trots det hittar Håll Sverige Rent fortfarande plastkonfetti i sina skräpmätningar, och en ny Novusundersökning visar att bara en av tio svenskar känner till förbudet.