Så ska skräpet i Tensta minska

Nu krokar Håll Sverige Rent arm med Fastighetsägare i Järva mot nedskräpningen i Tensta. Med hjälp av fastighetsbolaget Victoriahem och förskolan Mellangården ska de genom konceptet Skräpfri bostadsgård arbeta tillsammans för att engagera barn och boende i området, kartlägga nedskräpningen och sätta in åtgärder för att minska skräpet.

Folierad papperskorg, en av åtgärderna i konceptet Skräpfri bostadsgård
Folierad papperskorg, en av åtgärderna i konceptet Skräpfri bostadsgård Foto: Håll Sverige Rent

Nedskräpning i bostadsområden kan leda till en upplevelse av minskad trygghet bland de boende, eller att området upplevs som otrivsamt. Det visar Håll Sverige Rents rapport Skräp och trygghet från 2022. Nedskräpning kan också orsaka problem med råttor.

Nu går Fastighetsägare i Järva och Håll Sverige Rent ihop för att minska nedskräpningen i Tensta. Med hjälp av fastighetsbolaget Victoriahem och förskolan Mellangården ska de genom konceptet Skräpfri bostadsgård arbeta tillsammans för att engagera barn och boende i området, kartlägga nedskräpningen och sätta in åtgärder.

–Helt, rent och snyggt skapar tryggare miljöer och vi tror att barnen är de bästa ambassadörerna för att skapa en bättre miljö, säger Sanna Berg, verksamhetsutvecklare på Fastighetsägare i Järva.

Skräpfri bostadsgård har utvecklats av Håll Sverige Rent i syfte att minska nedskräpningen utomhus i bostadsområden med flerbostadshus. Konceptet har tidigare testats på bostadsgårdar i Solna med goda resultat. Bland annat folierades papperskorgar och så kallade fimpomater sattes upp. Insatserna resulterade i att fimparna i området minskade med 27%. Man hoppas nu få samma fina resultat i Tensta.

–Framgångsfaktorn i Skräpfri bostadsgård är att engagera boende i området. När vi skapar möjlighet för människor att engagera sig lokalt har vi en god chans att faktiskt minska nedskräpningen, säger Lisa Karlsson, verksamhetsutvecklare för skräpmätningar på Håll Sverige Rent.

Under hösten har det genomförts skräpmätningar i Tensta. Nu väntar arbetet med att ta fram och genomföra åtgärder i området. Till våren sker en utvärdering och effektmätning för att se om skräpet har minskat. Samarbetet avslutas med en gemensam skräpfest för alla barn och boende som varit delaktiga.

Sanna BergVerksamhetsutvecklare Fastighetsägare i Järva

Tel:070-494 54 99

Fimpomat från Skräpfri bostadsgård i Hagalund, Solna
Folierad papperskorg från Skräpfri bostadsgård i Hagalund, Solna

Om oss

Bandet Smash Into Pieces bjuder skräpplockande barn på gratiskonsert2.5.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Över en halv miljon barn och unga i Sverige är redan anmälda till Skräpplockardagarna – kampanjen där barn och unga tillsammans kraftsamlar för en ren miljö samtidigt som de får lära sig om nedskräpning, hållbarhet och klimat. I dag kan vi avslöja att alla skräpplockande barn kommer att belönas med en digital gratiskonsert av bandet och Håll Sverige Rent-ambassadörerna Smash Into Pieces.

I dag släpper vi Skräprapporten 2024 – senaste nytt om nedskräpningen i Sverige24.4.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag släpper Håll Sverige Rent den årliga Skräprapporten med statistik, fakta och analyser om nedskräpningen i Sverige. I rapporten följer vi bland annat fimptrenden, utvecklingen av vitt snus och vape, det förbjudna och reglerade skräpet som sugrör, konfetti, korkar och påsar i plast. Det blir också en djupdykning i den senaste nationella skräpmätningen – som visar att det finns skräp på 97,4 % av alla ställen vi undersökt i stadskärnor och parker runt om i Sverige.