Ta tag i kunskapsbrist kring papperslösas rätt till vård

Under dagens möte med regionstyrelsen la Vänsterpartiet fram ett initiativ för att ta tag i kunskapsbristen om vård för personer utan uppehållstillstånd. Det är vanligt förekommande att sjukvårdspersonal och de som möter vårdsökande inte kan de regelverk som finns för att säkerställa människors rätt till sjukvård. Med inrättande av en vårdlots kan personalen få hjälp med information och vårdsökande få hjälp att hitta rätt.

- Det händer att människor avvisas från vården eller får felaktiga uppgifter om att de ska betala för behandling, säger Alexandra Thomasson, regionråd för Vänsterpartiet. Det är självklart oerhört viktigt – livsviktigt! -  att man kan och får söka hjälp om man är skadad, sjuk eller i annat behov av vård. Att inte få hjälp går också emot gällande lagstiftning. Vården kan vara svårt att hitta i, och där kan en vårdlots vara till hjälp både för den vårdsökande och för personal som är osäker på vad som gäller.

Lag om hälso- och sjukvård till vissa utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd infördes 2013 och har lett till förbättringar för personer utan uppehållstillstånd i behov av vård. Den har dock fått kritik för de etiska gränsdragningar som följer av den. Bland annat har Socialstyrelsen i en rapport pekat på problematiken med att definiera vad som är vård som inte kan anstå och Statens medicinsk-etiska råd har kritiserat felbedömningar som görs i vården idag.

- Att stötta upp med direkta svar och utbildning för personalen och sprida information till vårdsökande så att de vet vad som gäller och inte skräms bort från att söka är viktiga uppgifter som regionen kan utföra. Regionen har ansvar för sjukvården, då behöver den också se till att de som ska få den får det utan problem, avslutar Alexandra Thomasson.

Initiativet lades på dagens möte och kommer upp för behandling på ett kommande sammanträde.

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Det är när vi tillsammans ser till att välfärden och samhället ställer upp för oss alla och envar som vår individuella frihet växer. Inom sjukvården innebär det drift i egen regi för att säkra en jämlik tillgång till god vård. Bäst vård får man om patienternas behov får styra och låter skattepengarna finansiera verksamheten istället för att gå till vinster för välfärdföretagen. Sänkta avgifter för biljetter till ett modernt järnvägsnät, ett utbyggt nät av stadsbussar och regionala busslinjer som binder ihop hela regionen är Vänsterpartiets vision. Fri kollektivtrafik är framtiden! Vänsterpartiet vill bygga ett Skåne för alla – inte bara för de rikaste.