Ny barometer: Svenskarna streamar mer – och gärna gratistjänster
Det dagliga streamingtittandet fortsätter öka visar senaste Streamingbarometern från Tv.nu. 74 procent uppger att de streamar minst en gång i veckan och trots konjunkturläget uppger allt fler att de har fyra eller fler streamingtjänster. Rapporten visar också att gratis streamingtjänster för första gången är viktigare än själva innehållet när tittare under 45 år ska välja streamingtjänst.
Årets undersökning, som görs med panelister i Den Svenska Streamingpanelen, visar att 37 procent av de svarande streamar varje dag, det är en ökning med fem procentenheter. Bland yngre (under 45 år) är det så många som 58 procent som streamar dagligen. Streamade minuter ligger på 90 minuter per dag, en ökning med hela sju minuter.
– I årets rapport har vi valt att göra ett extra nedslag i området streamad sport, ett högaktuellt område med förväntad ökad konkurrens från internationella aktörer. Streamingbarometern visar på att 70 procent av svenskarna är sportintresserade och de som tittar regelbundet spenderar i snitt två timmar och 42 minuter varje vecka på att titta på sport, utöver den tid de redan lägger på film och serier. De är dessutom snäppet mer aktiva i att byta mellan streamingtjänster, säger Helen Orselius, vd på Tv.nu.
Några av slutsatser som kan dras av svenskarnas liv i tv-sofforna:
-
Svenskarna lägger fortsatt ett dygn per år bara på att leta efter något att streama.
En av fem lägger så mycket som en arbetsdag i veckan (6 timmar och 45 minuter). Tips från tv- och streamingguider som till exempel Tv.nu har ökat som inspirationskälla för att hitta rätt och det är nu en av fyra som tycker det är avgörande för att välja något att streama. Detta toppas bara av rekommendationer från vänner, 33 procent, och bra recensioner, 27 procent.
-
Gratis streaming har blivit viktigare än det bästa innehållet.
För första året har gratis innehåll seglat upp som det som flest tycker är viktigt vid val av streamingtjänst – och det är de unga som drivit den trenden. Detta kan också delvis förklara att gratistjänsterna toppar listan över de populäraste tjänsterna med SVT Play i topp på 73 procent och TV4 Play med 58 procent som föredrar dessa. -
Trots skakig marknad går streamingbudgeten upp.
Hushållsbudgeten för streamingtjänster har ökat (från 172 kronor till 199 kronor i snitt) hos de som lägger pengar på att streama, fastän endast sju procent i fjolårets undersökning förväntade sig att öka sina utgifter. Trots det ekonomiska läget har antalet streamingtjänster som används inte sjunkit utan ligger kvar på 3,1 som i fjol. De unga under 45 år drar dock ner antalet från 3,5 till 3,1 och är också den grupp som markant ökat sitt intresse för gratistjänster. Snittet hålls uppe av att det också finns allt fler som har fyra tjänster eller fler. -
40 procent av unga delar sina streamingtjänstkonton med folk utanför hushållet.
En betydande andel av panelen (20 procent) delar minst ett streamingtjänstkonto med andra och hela 40 procent av de yngre under 45 år. Däremot är 75 procent lojala sina streamingtjänster – majoriteten anger nämligen att de inte är särskilt aktiva med att byta ut sina tjänster och så många som 38 procent behåller alltid sina tjänster löpande.
Hela undersökningen hittar du här: Streamingbarometern.
Panelen som är grund för barometern består av 4 000 respondenter, från Tv.nu:s användare, och svaren har samlats in under september månad. Rapporten ges ut av Tv.nu för tredje gången.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Cervin, marknadschef, Tv.nu. Telefon: 073-641 94 57. E-post: johanna.cervin@schibsted.com
Helen Orselius, vd, Tv.nu. Telefon: 072-507 74 84. E-post: helen.orselius@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Tv.nu är en av våra tjänster.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet prisar fem hjälteinsatser runt om i Sverige13.5.2024 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Varannan svensk uppger att de blivit mindre benägna att ingripa när de ser andra bli utsatta för brott. Men trots ett hårdare samhällsklimat finns det hjältar. Över 12 000 hjälte-nomineringar har kommit in till Aftonbladets stora satsning Hjälteveckan som inleds i dag.
Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande
Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum