Sveriges Lärarstudenter har valt sitt första styre

I helgen hade den nystartade studerandeorganisationen Sveriges Lärarstudenter sin första kongress efter att ha drivits av en övergångsstyrelse sedan grundandet vid årsskiftet. Ny ordförande för organisationen blir Adam Kedert, 26, ämneslärarstudent vid Uppsala universitet.

Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter.

– Det känns otroligt kul och spännande! Det är nu vi ska sätta avtryck som en ny organisation, och jag känner mig ärad att ha fått förtroendet att leda vår organisation i detta, säger Adam Kedert.

– Nu ser jag fram emot att bygga en stark organisation där vi verkar för att påverka och förbättra utbildningssituationen för alla våra medlemmar, både lokalt och nationellt. Vi behöver även göra avtryck och säkerställa att vi blir hörda och är en självklar del i den utbildningspolitiska debatten samt i alla frågor som är kopplade till lärar- och vägledarutbildningarna.

Adam studerar idag till ämneslärare i gymnasieskolan i svenska och samhällskunskap vid Uppsala universitet Han var tidigare kassör för Sveriges Lärarstudenter samt vice ordförande för Saco studentråd. Nu ser han fram emot att driva Sveriges Lärarstudenters nya politik framåt.

– Vi har en helt ny politik med flera områden som rör bland annat utbildningen, skolan och yrket. Vi kommer bland annat driva fråga om mindre stoffträngsel i programmen, att alla ska få sin VFU i rätt åldersgrupp och, där det är relevant, i rätt ämnen, samt att vi studenter aktivt ska involveras i arbetsmiljöarbetet ute på lärosätena. Dessutom kommer vi att arbeta för att nya lärare ska få en gedigen introduktion till yrket, att lärares undervisningstid ska vara reglerad, med tid till för- och efterarbete samt att aktiebolag inte ska få vara huvudmän för skolor.

Vilken fråga ser du personligen mest fram emot att driva?
– Jag brinner väldigt mycket för frågor kopplade till VFU:n. Det är under VFU-perioderna vi lärarstudenter ska få testa våra teoretiska kunskaper i praktiken och öva på att bli så bra lärare som möjligt. Det är därför helt absurt att det är så många som får genomföra sin VFU i fel skolform och ibland även i fel ämnen. Bristen på utbildade handledare är dessutom utbredd och de handledare som finns har ofta alldeles för liten tid, eller ingen tid alls, avsatt för att kunna ge tillräckligt med stöd till studenten, säger Adam Kedert.

Styrelsen för verksamhetsåret 2023/2024 består av:
Ordförande:
Adam Kedert, ämneslärarstudent, Uppsala universitet
Vice ordförande:
Matilda Mattsson, ämneslärarstudent, Högskolan Dalarna
Andra vice ordförande:
Benjamin Eneslätt, ämneslärarstudent, Uppsala universitet

Styrelseledamöter:
Leo Vikström, ämneslärarstudent, Uppsala universitet
Ottilia Ljunggren, förskollärarstudent, Linnéuniversitetet
Ali Ahmady, vägledarstudent, Malmö universitet
Anna-Sara Johansson, förskollärarstudent, Linnéuniversitetet
Jasmin Berlin, vägledarstudent, Umeå universitet
Emma Arvidsson, ämneslärarstudent, Högskolan Kristianstad

Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter.

Sveriges Lärarstudenter: Fler praktiska inslag behövs i förskollärar- och lärarutbildningarna17.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Sveriges Lärarstudenter, ”Det är VFU som ger verkligheten”, visar att strax över hälften av alumner från förskollärar- och lärarutbildningarna önskar att de hade fått mer tid ute i verksamheterna. Sju av tio upplevde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), som bra eller mycket bra. Däremot finns det behov av förbättring och förändringar.

Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi16.4.2024 08:59:53 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.