Låg bältesanvändning bland unga förare av A-traktor - nya filmer ska bidra till att öka trafiksäkerheten
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört mätningar som visar att många ungdomar struntar i att använda bältet.
Unga män i A-traktorer är sämre på att använda bälte jämfört med unga kvinnor. 2 av 3 killar som observerades i A-traktor saknade bälte. Tjejerna var något bättre, men ändå var det hela 43% som struntade i bältet. I mopedbil använde 88% av förarna bälte, här fanns ingen skillnad mellan tjejer och killar. NTF genomförde mätningarna av bältesanvändning i A-traktor och mopedbil under hösten 2022.
- Då fanns inte kravet på bälte i A-traktor, men i mopedbil har kravet funnits sedan länge, förutsatt att man inte använder hjälm och det gör i praktiken ingen. Det är bra att det nu finns bälteskrav för A-traktor, fast vi tror inte att kravet i sig räcker. Vi måste få ungdomarna att förstå varför bälte är viktigt, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.
Se över utbildningen – filmerna är ett komplement
NTF har i samarbete med Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR) producerat sju nya informationsfilmer riktade till A-traktor- och mopedbilsförare samt deras föräldrar. Filmerna tar upp risker i trafiken och handlar bland annat om varför det är viktigt att använda bilbälte även i långsamtgående fordon.
- Kravet för att få köra dessa fordon är samma som för moped, alltså ett AM-körkort. En 15-åring får idag ge sig ut i trafiken i en A-traktor eller mopedbil efter bara 12 timmars utbildning. Den lilla körträning som ingår sker på tvåhjulig moped och det är något helt annat än att framföra ett fyrhjuligt fordon. Det räcker inte, säger Malin Lundgren.
NTF menar att nuvarande utbildning måste ses över, de unga förarna behöver bli mer medvetna om vilka risker som finns i trafiken och hur deras eget beteenden påverkar. Filmerna är tänkta att vara ett komplement till dagens AM-utbildning och tar, förutom bältesanvändning, upp frågor som hastighet, distraktion, trimning och alkohol samt hur man planerar sin körning. I filmerna uppmanas även föräldrar att åka med sina ungdomar för att uppleva hur de kör och prata om vad deras barn behöver tänka på.
- Det är en utmaning att få ungdomar att tänka på konsekvenser av sitt beteende. Vi hoppas ändå att de nya filmerna kan få unga tjejer och killar att tänka till och undvika riskfyllda beteenden. Filmerna blir ett av flera verktyg som kan bidra till en säkrare trafik, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.
NTF:s bältesmätning genomfördes under hösten 2022 i tolv kommuner runt om i Sverige. Sammanlagt observerades 423 personer som färdades i en mopedbil eller A-traktor.
Kontaktperson:
Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst, malin.lundgren@ntf.se, tel. 070-996 76 16
Nyckelord
Kontakter
Malin LundgrenVerksamhetschefNTF Väst
Tel:0709-96 76 16malin.lundgren@ntf.seLänkar
Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en ideell idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik. Det övergripande målet är Nollvisionen – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
Olyckorna med elsparkcyklar ökar - 2 av 3 har inte koll på reglerna18.9.2023 08:04:08 CEST | Pressmeddelande
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken.
Olagligt höga hastigheter största hotet mot barns rätt till en säker skolväg.15.8.2023 09:28:17 CEST | Pressmeddelande
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet och resultatet är baserat på nästan 300 000 observationer genomförda under skoltid mellan 07:00 och 17:00 under vårterminen 2023.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum