Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
Enligt NTF:s mätningar var andelen fordon som framfördes i en olagligt hög hastighet i en företagsbil 43 procent jämfört med 38 procent bland privatfordonen. Skillnaden mellan fordon i tjänsten och privata fordon är inte stor men eftersom transporten sker i tjänsten och det finns ett företagaransvar så borde den vara bättre.
- Att bryta mot lagen som privatbilist är en enskild olaglig handling men vad som blir extra bekymmersamt när man gör det i en skyltad företagsbil är ju att det speglar hela företaget. Jag tror att det är väldigt få företag som vill att företagets bilar används för att bryta mot lagen och utsätta andra i trafiken för onödiga risker, säger Lars Nordquist, nationell projektledare NTF.
Trafikverket har pekat ut yrkestrafiken som en nyckel till att lösa problemet med olagliga hastigheter i transportsystemet. De vill genom sitt initiativ ”Hållbara hastigheter”, där man själva har som mål att införa krav på hastighetsefterlevnad och uppföljning för samtliga egna entreprenad redan 2025, inspirera andra att följa efter och att dessa krav på sikt ska ses som en naturlig del av alla företags hållbarhetsarbete.
NTF menar att trafiksäkerhetskrav ska ges samma prioritet som miljökrav, arbetsmiljökrav och kvalitetskrav i de yrkesmässiga transporterna. Beställare av transporter och tjänster bör införa ett kvalitetssystem där minimikraven är att förarna alltid är nyktra och drogfria, inte kör trötta, aldrig kör över hastighetsgränserna och att bilbälten används. Kvalitetssystemet ska visa hur dessa och andra ingående krav kontrolleras.
- De flesta företag är duktiga på att säkerställa att de anställda har en säker arbetsmiljö men många missar att se vägtrafiken som en arbetsmiljöfråga. När man bryter mot hastighetsbegränsningen i tjänsten utsätts man som förare för en ökad risk vilket faktisk gör hastighetsöverträdelsen till en arbetsmiljöfråga, säger Lars Nordquist,
NTF:s hastighetsmätningar av yrkestrafiken har genomförts i Falun, Nyköping, Sundsvall, Mölndal, Karlstad, Gävle, Trollhättan, Arboga, Jönköping och Skövde på sträckor där hastighetsbegränsningen var 40, 50, 60 och 70 km/tim. Andelen olagliga hastigheter var störst på 40-stäckor där nästan 3 av 4 fordon bryter mot hastighetsbegränsningen.
Kontakt: Lars Nordquist, nationell projektledare.
Telefon: 070-319 0225
E-post: lars.nordquist@ntf.se
Nyckelord
Kontakter
Lars NordquistVerksamhetsansvarigNTF Sörmland-Örebro län-Östergötland
Tel:070-319 02 25Tel:0155-29 02 29lars.nordquist@ntf.seNationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker och hållbar trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Låg bältesanvändning bland unga förare av A-traktor - nya filmer ska bidra till att öka trafiksäkerheten18.10.2023 08:31:17 CEST | Pressmeddelande
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört mätningar som visar att många ungdomar struntar i att använda bältet.
Olyckorna med elsparkcyklar ökar - 2 av 3 har inte koll på reglerna18.9.2023 08:04:08 CEST | Pressmeddelande
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken.
Olagligt höga hastigheter största hotet mot barns rätt till en säker skolväg.15.8.2023 09:28:17 CEST | Pressmeddelande
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet och resultatet är baserat på nästan 300 000 observationer genomförda under skoltid mellan 07:00 och 17:00 under vårterminen 2023.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum