Kommentar på utredning om ny svensk klimatstrategi

Den klimatpolitiska snabbutredning som presenterats har i grunden en välkommen ansats att anpassa svensk klimatlagstiftning till EU:s. Men det är alarmerande att John Hassler för fram idéer om beskattning av träbaserade produkter för att öka kolsänkan i skogen.

Viveka Beckeman, vd, Skogsindustrierna
Viveka Beckeman, vd, Skogsindustrierna Foto: Björn Leijon / Skogsindustrierna

John Hassel har på regeringens uppdrag analyserat hur svensk klimatpolitik kan anpassas till EU:s nya klimatlagstiftning. Skogsindustrierna ser fördelar med att det nationella klimatramverket förbättras och tydliggörs utifrån de nyligen tagna besluten på EU-nivån.

– EU:s gröna giv och den omfattande klimatlagstiftning som följt på den de senaste åren har visat hur oerhört viktigt det är att Sverige jobbar tillsammans med EU, inte minst för att skogen och skogsnäringen ska få kunna ska få bidra fullt ut med sin klimatnytta, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.

Men det finns delar av utredningen som är problematiska. Den skiss på styrsystem för att öka upptaget av koldioxid ser inte till skogens fulla potential som förnybar råvara för fossilfria produkter.

– Det är viktigare att vi använder skogens totala kapacitet i den gröna omställningen än att snöa in på att skogen ska vara en kolsänka som kompenserar för fossila utsläpp. Att Hassler lyfter tankar om beskattning av träbaserade produkter för att öka kolsänkan är jag väldigt kritisk till, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna

Utredningen pekar även ut behov och förslag för att lokalt och regionalt förbättra incitamenten för  utbyggnad av vindkraft. Det är något som även Skogsindustrierna driver på för.

– Det är bra att utredningen har förslag för olika delar av energisystemet. På kort sikt vill vi se en snabbare utbyggnad av vindkraft. Därför är det positiva att utredningen har förslag i linje med vad vi driver.

Nyligen presenterades Skogsindustrins Framtidsagenda – en plattform med löften som tar sikte på 2040, bland annat inomklimatområdet.

– Vi i skogsindustrin vill vara drivande i den gröna omställningen. Därför jobbar vi nu med genomförandet av vår Framtidsagenda. Ett av våra framtidslöften är att öka branschens totala klimatnytta med 30 procent, från dagens redan höga nivå, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.

Klimatlöftet ska infrias genom ökad kol inbindning i växande skog, skogsbaserade produkter och infångning av biogen koldioxid samt ökad substitution av fossilintensiva material och omställning till fossilfria landtransporter.

– Från skogsindustrin är vi dedikerade att göra de investeringar och insatser som krävs för att uppfylla de ambitiösa framtidslöften vi satt upp. Men det är samtidigt ofrånkomligt att vi är beroende av att rätt politiska förutsättningar kommer på plats. Inom kort presenterar regeringen sin klimathandlingsplan och den hoppas vi kan bli ytterligare ett steg på vägen för att infria skogens verkliga klimatnytta, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.

Ny europeisk undersökning: Stor oro för ekonomi och klimat - låg kunskap om Europas skogar6.5.2024 07:58:59 CEST | Pressmeddelande

Den egna ekonomin följt av klimatförändringar är de enskilt viktigaste frågorna för européer. En majoritet tycker att det är mycket viktigt att ersätta fossila med biobaserade produkter för att möta de globala hållbarhetsmålen. Mest positiv till dessa produkters klimatnytta är man i Sverige. Det visar en ny stor europeisk undersökning genomförd på uppdrag av Skogsindustrierna.