Busschaufför utsatte resenär för trakasserier
Det var trakasserier som har samband med etnisk tillhörighet när en busschaufför i Region Jönköpings län fällde kränkande kommentarer till en passagerare. Den bedömningen gör DO och begär nu att regionen betalar 60 000 kronor i diskrimineringsersättning till mannen.
Det var i april 2022 som mannen skulle åka buss i Jönköpingstrakten. När mannen skulle uppvisa sitt färdbevis i mobilappen och detta inte fungerade uttryckte busschauffören flera kränkande kommentarer riktade mot mannen med koppling till etnisk tillhörighet.
DO:s bedömning är att busschaufförens agerande har varit fråga om trakasserier och begär därför att regionen ska betala 60 000 kronor i diskrimineringsersättning till mannen.
– DO har gjort bedömningen att detta utgör trakasserier, det vill säga ett uppträdande som har kränkt mannens värdighet och som har samband med etnisk tillhörighet, vilket är en form av diskriminering, säger Sofie Rykowski, jurist på DO:s processenhet.
Regionen har på sig fram till den 3 november att ta ställning till DO:s begäran. Om regionen motsätter sig den kommer en stämningsansökan att lämnas in till tingsrätten.
DO 2023/5828
Fakta
Trakasserier är en form av diskriminering och innebär ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Nyckelord
Kontakter
Clas LundstedtPressansvarig
Foto: Hans Alm
DO arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering.
Läs mer om vår verksamhet på www.do.se.
Följ Diskrimineringsombudsmannen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Diskrimineringsombudsmannen
Döv patient fick ingen tolk vid flera vårdbesök19.6.2024 09:32:14 CEST | Pressmeddelande
Region Gävleborg har vid upprepade tillfällen inte säkerställt att en kvinna som är döv fått tillgång till teckenspråkstolk vid vårdbesök, trots att hon tydligt informerat vården om behovet.
Bank nekade personer som är döva att utföra bankärenden30.5.2024 09:21:32 CEST | Pressmeddelande
Diskrimineringsombudsmannen, DO, bedömer att det var diskriminering när en bank nekade två personer som är döva att utföra bankärenden. Bakgrunden är att personerna kontaktade banken via telefon och då har använt sig av förmedlingstjänster där en förmedlare eller tolk utgör en länk mellan den hörande och den inte hörande.
Diskriminering när bank nekade kvinna provanställning18.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
En kvinna blev diskriminerad när hon nekades en provanställning hos en bank till följd av graviditet. Den bedömningen gör DO och begär därför att banken betalar diskrimineringsersättning till kvinnan.
Kvinna diskriminerades genom flygbolags uniformsregler11.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
Ett flygbolag, som tillämpar ett uniformsreglemente som inte tillåter religiösa symboler, diskriminerade en kvinna genom att neka henne fortsatt anställning med hänvisning till att hon inte var beredd att arbeta utan slöja. Den bedömningen gör Diskrimineringsombudsmannen, DO, och stämmer därför flygbolaget för diskriminering som har samband med religion eller annan trosuppfattning och kön.
Antalet anmälningar till DO fortsätter att öka10.4.2024 08:51:35 CEST | Pressmeddelande
Antalet anmälningar om diskriminering till Diskrimineringsombudsmannen, DO, fortsätter att öka. Mellan åren 2022 och 2023, var ökningen 9 procent. Det visar DO:s årliga statistikrapport som publiceras idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum