Låt pengarna gå direkt till logopedin!

Under dagens möte med regionfullmäktige beslutades efter en lång och hård debatt att inrätta ett tillfälligt vårdval för logopedin inom Region Skåne. Fackförbund och anställda har varit emot, något som styret väljer att bortse från. Vänsterpartiet är starkt kritiska till att man inte lyssnar, och menar att pengarna gör större nytta i direkt i verksamheten.

- Att köerna är långa beror inte på att det inte finns tillräckligt med mottagningar, och ett vårdval trollar inte fram fler logopeder. Personalen och facken försöker få ledningen att lyssna – men det gör de inte! Vi tycker att alla pengar ska gå in i verksamheten och ge möjlighet att anställa fler för att stötta barn och unga med tal- läs- och skrivsvårigheter. Nu väljer man istället att lägga våra skattepengar på administration och vinster i privata företag, utan på något vis kunna garantera att det blir bättre för barnen, säger Peter Ahlbom, Vänsterpartiets representant i hälso- och sjukvårdsnämnden och regionfullmäktige.

Vänsterpartiet har  tidigare varit emot beslutet att lägga ut logopedin på privata utförare. Flera verksamheter i Skåne har redan anställt fler logopeder för att möta behoven. Det har gjort att köerna minskat.

- Verksamheterna kan lösa många problem bara de får möjligheten, det vet vi. En stadig, sammanhållen hälso- och sjukvård tror vi också är bättre för invånarna. Istället ser vi resultaten av utförsäljningarna i brist på pengar, fortsatt långa köer, medicinbrist och organiserad brottslighet inom välfärden. Det måste få ett slut, avslutar Peter Ahlbom.

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Det är när vi tillsammans ser till att välfärden och samhället ställer upp för oss alla och envar som vår individuella frihet växer. Inom sjukvården innebär det drift i egen regi för att säkra en jämlik tillgång till god vård. Bäst vård får man om patienternas behov får styra och låter skattepengarna finansiera verksamheten istället för att gå till vinster för välfärdföretagen. Sänkta avgifter för biljetter till ett modernt järnvägsnät, ett utbyggt nät av stadsbussar och regionala busslinjer som binder ihop hela regionen är Vänsterpartiets vision. Fri kollektivtrafik är framtiden! Vänsterpartiet vill bygga ett Skåne för alla – inte bara för de rikaste.