Uttalande från DHR:s förbundsmöte 2023

Makt över mitt liv - som användare av hemtjänst!

Idag betalar många av oss som använder hemtjänst betydande belopp för att få grundläggande mänskliga behov tillgodosedda.

Ibland kan det handla om tiotusentals kronor per år för något som vi har små möjligheter att påverka. Kommunerna sparar och vi får endast det allra nödvändigaste, och kan inte påverka när, var, hur hjälpen ska ges, eller ens vem det är som vi måste släppa in i våra hem.

DHR:s förbundsmöte menar att hemtjänsten ska utgå från den enskildes behov och önskemål, inte från hur kommunen behöver planera sina scheman. Om hemtjänsten organiseras som en personlig service, likt hur den personliga assistansen fungerar är mycket vunnet. För idag är livet för oss som är användare av hemtjänst mycket begränsat.

Hemtjänstanvändares inflytande över hemtjänstinsatsen behöver säkerställas!

Uttalande antaget av DHR:s förbundsmöte i Göteborg 2023

Mer info: