Funktionshinderpolitik #2/24: Pumpade däck och pumpande hjärta

Vi möter våren på cykelbanan och följer upp diskrimineringsdomar.

Cykelambassadören Karl Unterhalt pryder omslaget till Funktionshinderpolitik 2/24. Han är fotograferad av Anna Rehnberg.

I Funktionshinderpolitik #2/2024 ger vi oss ut på cykeln tillsammans med Karl Utterhall, som har blivit en ambassadör för svensk paracykling. Med vindbruset i hjälmen förklarar han cyklingens tjusning och positiva inverkan på kropp och själ.

Naturligtvis blir det även en hel del om tillgänglighet i den byggda miljön. Vi blickar bland annat tillbaka på några av de senaste årens fällande domar om bristande tillgänglighet som en form av diskriminering. Har domarna lett till bättre tillgänglighet och hur kan man använda dem för att förbättra framkomligheten i samhället?

Förbundsordförandens krönika: Vi behöver en ny hjälpmedelslag

Dessutom möter vi forskaren Emil Erdtman som fördjupat sig i hur universell utformning används i kommunala byggprocesser och som ser kreativ potential i funktionshinderrörelsens samråd med kommuner och byggare.

Därtill följer vi upp utvecklingen inom bostadsanpassningsbidraget och det statliga bilstödet, där nya förslag och förändringar tar form.

På omslaget nr 2/2024: Karl Utterhall, fotad av Anna Rehnberg.

Funktionshinderpolitik utkommer 4 ggr/år till medlemmar i DHR.

Redaktör och ansvarig utgivare: Albert Martinsson

e-post: albert@funktionshinderpolitik.se

DHR är en idéburen demokratisk organisation som arbetar för principen om alla människors lika värde. Ett öppet Sverige, där personer med nedsatt rörelseförmåga är fullt jämlika, jämställda och delaktiga i samhället. En av utgångspunkterna är FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Tel: 08-685 80 20 Post: DHR, Box 43, 123 21 Farsta