Audi

Ultimat möte mellan elektrifierade prototyper från Audi Sport

Dela

Ett möte mellan giganter och pionjärer inom motorsporten: Niofaldige Le Mans-vinnaren Tom Kristensen mötte upp med de tre förarna i Audis Dakar-team för att uppleva föregångarna som banade vägen för elektrifierade drivlinor. 2012 var Audi en av pionjärerna som började med elektrifiering inom racing med Audi R18 e-tron quattro i Le Mans. Därefter följde Formel E-bilen e-tron FE07 och Dakarrally-prototypen RS Q e-tron. Nyligen samlades pionjärerna tillsammans med de två konceptbilarna e-tron Vision Gran Turismo och S1 e-tron quattro Hoonitron under en dag för "e-tron on track".

 

Audi S1 e-tron quattro Hoonitron, Audi R18 e-tron quattro, Audi e-tron Vision Gran Turismo
Audi S1 e-tron quattro Hoonitron, Audi R18 e-tron quattro, Audi e-tron Vision Gran Turismo

Elektriska, snabba och känsloladdade: De fem modellerna som för första gången samlades hos Audi Sport i Neuburg inspirerar även erfarna tävlingsförare. Efter årtionden av professionella framgångar var Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel och Carlos Sainz imponerade av utvecklingen av de elektriska drivsystemen.  På plats fanns även ”Mister Le Mans” Tom Kristensen som körde föregångaren till alla e-tron-modeller. Det var för elva år sedan som Audi firade sin första seger med hybriddrift i 24-timmarsloppet på Le Mans med R18 e-tron quattro och titlarna i FIA World Endurance Championship WEC.

- Efter att Audi redan på åttiotalet visade sin pionjäranda med quattro inom rally, blev Le Mans ett första klassens tekniklaboratorium, säger Rolf Michl, chef för Audi Motorsport. Där började historien om våra alternativa drivlinor, som än idag sätter nya milstolpar. Vi inspirerar miljontals fans med dem och visar världen över hur attraktiv och effektiv eldrift är.

Audi vann tre gånger i rad med R18 e-tron quattro hybrid på Le Mans mellan 2012 och 2014. Totalt vann Audi världens viktigaste långlopp hela 13 gånger.

- R18 var en starkt förarorienterad och väldigt aggressiv bil. Man fick alltid bra feedback upp till gränsen, minns Tom Kristensen. Det var den mest komplexa bil jag någonsin kört.

Le Mans-vinnaren ett självklart val för fransmannen Peterhansel

Under ”e-tron on track” fick LMP1-racerbilen liv igen. Som niofaldig vinnare och därmed den mest framgångsrika föraren under Le Mans 100-åriga historia presenterade Kristensen naturligtvis sin tidigare tävlingsbil för den mest framgångsrika Dakar-föraren Stéphane Peterhansel.

- För mig som fransman är ett historiskt lopp som 24-timmars Le Mans något alldeles speciellt. Formel 1, Le Mans och Dakar är motorsportens monument. Därför var det självklart att jag skulle välja R18 idag, säger 14-faldig Dakar-vinnare.

Körningen i Neuburg var en upplevelse för den 58-årige ökenexperten:

- En fantastisk bil. Allt är otroligt direkt och exakt. Självklart är jag inte van med racerbanor. Men det var väldigt roligt. Och konceptet visar att eldriften lönar sig. Man kan tydligt känna hur hybriddriften accelererar bilen ytterligare.

Racetaxi i Formel E med 800 hk ren eldrift

Lagkamraten Carlos Sainz, tvåfaldig världsmästare i rally och trefaldig vinnare av Dakar, startade i den kraftfullaste bilen i kvintetten. För fem år sedan utvecklade märket Audi e-tron Vision Gran Turismo som en ”racetaxi” för gästerna i FIA Formel E-mästerskapet.

- Mer än 800 hk och ren eldrift. Det var otroligt, förundrade sig den 60-årige spanjoren. En fantastisk bil som också ser fantastisk ut. När man väl har haft chansen att testa en så kraftfull elbil vill man bara köra drivlinor som den.

För själva Formel E skapades Audi e-tron FE07 till säsongen 2020/21. Den batteridrivna tävlingsbilen markerade nästa steg i Audis motorsportstrategi. Den kunde enligt reglementet mobilisera upp till 340 hk.

Audi S1 e-tron quattro Hoonitron självklart val för quattro-fan

Mattias Ekström, som är van med kraftfulla tävlingsbilar som tvåfaldig DTM-mästare och tidigare rallycross-världsmästare, valde Audi S1 e-tron quattro Hoonitron för ”e-tron on track”. Den legendariske bilföraren Ken Block imponerade på miljontals tittare i Electrikhana-videon med sin spektakulära prototyp som visuellt påminner om Audi Sport quattro S1 från Pikes Peak 1987.

- Jag valde den här bilen eftersom jag är ett stort fan av quattro, säger 45-åringen. Jag körde den en gång i Davos på snö och is. Och nu var jag tvungen att inse att kraften är så extrem även på asfalt att jag kunde ha driftat hela sträckan. Jag har aldrig upplevt något liknande förut.

Audi RS Q e-tron för tuffast tänkbara förhållanden

Raden av eldrivna prototyper för sport och action kulminerade slutligen i den senaste skapelsen: Audi RS Q e-tron är Mattias Ekströms, Stéphane Peterhansels och Carlos Sainz nuvarande tävlingsbil och konstruerad för tuffast tänkbara förhållanden. Den har eldrift med energiomvandlare och högvoltsbatteri. Konceptet har visat sig fungera väl vid ökenrallyn och klarar extrema krav på energihantering. Audi vann hela Abu Dhabi Desert Challenge 2022. Hittills har märket också tagit sex etappsegrare och totalt 28 podieplaceringar under dagsetapperna vid de två Dakarrallyn som körts. 

Album
>> e-tron på banan galleri

Filmer om ”e-tron on track” på audimedia.tv
>> 01 nov Introduktion av Tom Kristensen
>> 04 nov Stéphane Peterhansel i Audi R18 e-tron quattro
>> 07 nov Carlos Sainz i Audi e-tron Vision Gran Turismo
>> 10 nov Mattias Ekström i Audi S1 e-tron quattro Hoonitron

Audi R18 e-tron quattro (2012)
Med dieselhybridsportbilen inledde Audi den elektrifierade banan inom motorsporten. Bakhjulen drivs av en 3,7-liters V6 TDI-mittmotor på 510 hk, framaxeln av en elmotor på 204 hk.

Audi e-tron Vision Gran Turismo (2018)
Audi använde den första verklighetstrogna versionen av en digital bil från ett dataspel som racetaxi i Formel E. Två elmotorer på bakaxeln och en på framaxeln producerar en helt elektrisk systemeffekt på 815 hk.

Audi e-tron FE07 (2020/21)
2017 var Audi den första tyska tillverkaren i Formel E. Beroende på körläge utvecklade den helt bakhjulsdrivna eldrivna racerbilen upp till 340 hk inför FIA Formel E-VM 2020/21.

Audi S1 e-tron quattro Hoonitron (2022)
Den helelektriska prototypen skapades exklusivt för Hoonigan Elektrikhana-stuntkörningarna med den legendariske driftingartisten Ken Block. En elmotor på fram- och bakaxeln ger en systemeffekt på 680 hk.

Audi RS Q e-tron (2023)
Den första rallyprototypen i FIA:s lågemissionsklass T1U har en innovativ eldrift med energiomvandlare och högvoltsbatteri. Eldriften för alla fyra hjulen är begränsad till 369 hk.

Kontakter

Bilder

Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Mattias Ekström
Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Mattias Ekström
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron, Audi e-tron Vision Gran Turismo, Audi R18 e-tron quattro, Audi e-tron FE07, Audi S1 e-tron quattro Hoonitron
Audi RS Q e-tron, Audi e-tron Vision Gran Turismo, Audi R18 e-tron quattro, Audi e-tron FE07, Audi S1 e-tron quattro Hoonitron
Ladda ned bild
"Mr Le Mans" Tom Kristensen, Audi RS e-tron GT, Audi e-tron Vision Gran Turismo, Audi RS Q e-tron, Audi S1 e-tron quattro Hoonitron, Audi R18 e-tron quattro, Audi e-tron FE07
"Mr Le Mans" Tom Kristensen, Audi RS e-tron GT, Audi e-tron Vision Gran Turismo, Audi RS Q e-tron, Audi S1 e-tron quattro Hoonitron, Audi R18 e-tron quattro, Audi e-tron FE07
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Nästa milstolpe i F1-projektet: Nico Hülkenberg blir förare för Audis fabriksteam29.4.2024 15:29:00 CEST | Pressmeddelande

Kursen fortsätter stakas ut för Audis Formel 1-projekt. Efter tillkännagivandet av det fullständiga övertagandet av Sauber Group inför inträdet i F1, har den första föraren nu bekräftats. Nico Hülkenberg har tecknat ett flerårigt avtal med Sauber och kommer starta för Audis fabriksteam 2026. Redan 2025 kommer Hülkenberg köra för Sauber och följer därefter med i transformationen till fabriksteamet.

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye