Varmare weekendresor i höst

Svenska resenärer har nya favoriter när det kommer till weekendresor, enligt färsk bokningsstatistik från resebyrån Ticket. Denna höst har svenskarna valt att ge kylan och mörkret kalla handen och beger sig i stället till varmare breddgrader. Den förstklassiga känslan av en solig vinterpaus har tydligt tagit överhand, och populära destinationer från tidigare år har fått ge vika för nya spännande resmål.

Amsterdam, som tidigare varit en stark favorit, har förvånansvärt försvunnit helt från topp tio listan. Tillsammans med andra storstäder har den charmiga holländska staden förlorat sin plats på topplistan över weekendresmål till förmån för mer soliga alternativ. Resenärer har gett sig iväg till dessa destinationer för att njuta av mildare temperaturer, solsken, och spännande kulturella upplevelser. Med nya favoriter i toppen av listan har det blivit tydligt att varmare och mer soliga resmål nu lockar svenska resenärer under hösten.

Svenskarna har uppenbarligen blivit mer vädermedvetna när de bokar sina resor. De söker nu efter en kombination av storstad och sol, vilket gör platser som Barcelona och Rom oerhört populära, säger Vincent Goodbrand, PR- och Kommunikationsansvarig på Ticket.

Varmare destinationer är dock inte det enda som folk letar efter när de bokar sin weekendresa under hösten. Favoriten London, denna pulserande stad där historia möter modernitet, är fortfarande i topp och fortsätter att locka svenska resenärer. Med ikoniska landmärken, museer i världsklass, mångfaldig matkultur och fascinerande teater lockar staden till upptäckter och kulturell fördjupning.

London är fortfarande en populär stad, men det är tydligt att många svenskarna vill ha en annan typ av weekendresa under hösten. De vill ha solen med sig och möjlighet att kunna utforska resmålet utan att frysa allt för mycket, säger Vincent Goodbrand.

Det verkar som att svenskar har tagit vara på möjligheten att förlänga sommaren och njuta av de varma destinationerna under hösten. Med den nya topp tio listan som riktmärke är det tydligt att svenskarnas resesmål har ändrats i takt med klimatet.

Hit åker vi på weekendresor under hösten:

1. London (2)
  2. Barcelona (8)
  3. Rom (6)
  4. Paris (3)
  5. Berlin (9)
  6. Malaga (Ny)
  7. Prag (4)
  8. Nice (Ny)
  9. Mallorca (Ny)
  10. Alicante (Ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade med avresa under sep-nov jämfört med samma period 2019. Siffror inom parentes visar placering 2019.

Få försmak på sommaren utan trängsel – här hittar du de autentiska spanska pärlorna2.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spanien har under de senaste åren varit ohotad etta som favoritdestination bland svenskar – och så även 2024. Siffror från resebyrån Tickets SIFO-undersökning visar på att allra flest (15 procent) väljer Spanien som det land de helst vill besöka 2024. Resmål som Mallorca, Malaga och Gran Canaria är klassiker som är populära år efter år. Om man vill besöka mer outforskade resmål är Estepona, Cadiz och San Sebastian guldkorn att upptäcka