Hit reser svenskarna i påsk

Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.

Reslusten är hög bland svenskarna, och resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att utlandsresandet under påsken ökar med 10 procent jämfört med förra året.

- Påsken är en härlig tid för en utlandsresa. Vi har många kalla månader bakom oss och det är fortfarande långt kvar till sommaren, så många vill passa på att ladda batterierna i solen, säger Michael Kapil, Marknadschef på resebyrån Ticket.

Den tidiga påsken har gjort att många svenskar väljer att resa längre söderut än vanligt för att försäkra sig om att få sommarvärme på påskresan. Detta har gjort Kanarieöarna till årets stora vinnare. Resandet till Gran Canaria ökar med över 60 procent i påsk, medan resandet till grannön Teneriffa ökar med 24 procent.

- Förra året kom påsken först i april, då det hunnit bli lite varmare runt Medelhavet. De riktiga soldyrkarna väljer i år därför att åka till Kanarieöarna för att försäkra sig om badväder, säger Michael Kapil.

Samtidigt som Gran Canaria är det enskilt mest bokade resmålet så lockar de många semesterpärlorna runt Medelhavet totalt sett fortfarande mer än dubbelt så många svenskar som Kanarieöarna. Resandet till Alicante och Mallorca ökar med 12 respektive 10 procent, medan fjolårets vinnare Malaga ökar med mer blygsamma 4 procent.

- För den som nöjer sig med 20 i stället för 25 graders värme så är det ju både lägre priser och en kortare flygresa till resmål runt Medelhavet jämfört med Kanarieöarna. Det är fortfarande dit de allra flesta svenskar reser på påsken, säger Michael Kapil.

En annan tydlig trend i år är att storstadsresor tappar till förmån för sol-och-badresor. London och Paris har tappat mer än en tredjedel av sina resenärer, och New York som förra året var det sjätte mest bokade resmålet under påsken har helt fallit bort från topplistan. Det är i ställer mer sydliga städer som ökar i popularitet bland svenskarna. Resandet till Rom ökar i påsk med 10 procent, och till Barcelona med hela 87 procent.

- Svenskarna är ute efter sol och värme i stället för storstadsupplevelser i år. De städer som fortfarande klättrar på topplistan är de som förknippas med sol, värme och caféliv, säger Michael Kapil.

Mest populära resmålen i påsk

1. Gran Canaria, Spanien (4)
  2. Malaga, Spanien (1)
  3. Alicante, Spanien (2)