Svensk Dagligvaruhandel stärker sitt näringspolitiska arbete - Andreas Strömberg blir näringspolitisk chef

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tillsätter en näringspolitisk chef som får huvudansvar för det näringspolitiska arbetet. Det är Andreas Strömberg, med erfarenhet från politiken och med god kunskap om att bedriva branschgemensamt arbete, som tillträder rollen. Andreas kommer närmast från en likande roll på bransch- och arbetsgivarorganisation IKEM.

Andreas Strömberg blir näringspolitisk chef hos Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandeln spelar en viktig roll i ett välfungerande samhälle, och förutsättningarna för att bedriva dagligvaruhandel förändras ständigt. Antalet nya lagförslag och regleringar som påverkar dagligvaruhandeln ökar hela tiden, såväl nationellt som inom EU. För att möta detta anställer Svensk Dagligvaruhandel en näringspolitisk chef.

- Det känns inspirerande att få vara med och utveckla påverkansarbetet för en bransch som har stor påverkan i människors vardag och som har verksamhet runt om i hela landet. Att tillsammans med medlemsföretagen verka för hela branschens förutsättningar att utvecklas ska bli oerhört spännande, säger Andreas Strömberg, näringspolitisk chef Svensk Dagligvaruhandel

Andreas kommer närmast från en roll som Head of public affairs hos bransch- och arbetsgivarorganisation IKEM, Innovations- och kemiindustrierna. Han har erfarenhet från Regeringskansliet, som politisk sakkunnig åt tidigare näringsminister och partiledare Annie Lööf och från Statsrådsberedningen. Andreas har även varit politiskt aktiv och haft flertalet roller inom Centerpartiet. Han har en juristexamen från Stockholms universitet.

- Inte minst de senaste åren har visat hur viktig dagligvaruhandeln är för ett fungerande samhälle. En god dialog och samverkan med politiken, myndigheter och andra organisationer både inom EU och på nationell nivå är avgörande för att våra medlemsföretag ska kunna bidra till hela livsmedelskedjans utveckling. Andreas, som blir ny näringspolitisk chef, kommer ha en nyckelroll i att driva och utveckla detta arbete vidare tillsammans med våra medlemsföretag och övriga kollegor, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Andreas tillträder sin tjänst den 7 november.  Martin Andersson är föräldraledig men kommer under våren komma tillbaka och då förstärka Svensk Dagligvaruhandels näringspolitiska arbete ytterligare.

För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Andreas Strömberg, näringspolitisk chef hos Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.