Svensk Dagligvaruhandel stärker sitt näringspolitiska arbete - Andreas Strömberg blir näringspolitisk chef
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tillsätter en näringspolitisk chef som får huvudansvar för det näringspolitiska arbetet. Det är Andreas Strömberg, med erfarenhet från politiken och med god kunskap om att bedriva branschgemensamt arbete, som tillträder rollen. Andreas kommer närmast från en likande roll på bransch- och arbetsgivarorganisation IKEM.
Dagligvaruhandeln spelar en viktig roll i ett välfungerande samhälle, och förutsättningarna för att bedriva dagligvaruhandel förändras ständigt. Antalet nya lagförslag och regleringar som påverkar dagligvaruhandeln ökar hela tiden, såväl nationellt som inom EU. För att möta detta anställer Svensk Dagligvaruhandel en näringspolitisk chef.
- Det känns inspirerande att få vara med och utveckla påverkansarbetet för en bransch som har stor påverkan i människors vardag och som har verksamhet runt om i hela landet. Att tillsammans med medlemsföretagen verka för hela branschens förutsättningar att utvecklas ska bli oerhört spännande, säger Andreas Strömberg, näringspolitisk chef Svensk Dagligvaruhandel
Andreas kommer närmast från en roll som Head of public affairs hos bransch- och arbetsgivarorganisation IKEM, Innovations- och kemiindustrierna. Han har erfarenhet från Regeringskansliet, som politisk sakkunnig åt tidigare näringsminister och partiledare Annie Lööf och från Statsrådsberedningen. Andreas har även varit politiskt aktiv och haft flertalet roller inom Centerpartiet. Han har en juristexamen från Stockholms universitet.
- Inte minst de senaste åren har visat hur viktig dagligvaruhandeln är för ett fungerande samhälle. En god dialog och samverkan med politiken, myndigheter och andra organisationer både inom EU och på nationell nivå är avgörande för att våra medlemsföretag ska kunna bidra till hela livsmedelskedjans utveckling. Andreas, som blir ny näringspolitisk chef, kommer ha en nyckelroll i att driva och utveckla detta arbete vidare tillsammans med våra medlemsföretag och övriga kollegor, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Andreas tillträder sin tjänst den 7 november. Martin Andersson är föräldraledig men kommer under våren komma tillbaka och då förstärka Svensk Dagligvaruhandels näringspolitiska arbete ytterligare.
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum