E-handelspaketen fortsätter växa i högre takt än e-handelns försäljning

Antalet skickade paket från e-handel till konsument fortsätter att öka under årets tredje kvartal. Totalt ökade paketvolymen med 9,2 procent. Detta trots att försäljningen inom e-handeln minskade. Det visar Transportföretagens Paketindex för tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet skickades 45 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige. Det är en ökning med 9,2 procent i jämförelse med samma period föregående år. Totalt över året har paketvolymerna ökat med 7,1 procent.

- Vi ser en fortsatt trend där konsumenter väljer att köpa fler men billigare varor. Detta i spåren av att många svenskar har en ansträngd ekonomi. Nu närmar vi oss flera stora högtider och vi vet därmed att transporterna kommer fortsätta öka, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Färre returer under tredje kvartalet

Det senaste året har e-handelns returer uppmärksammats. Under tredje kvartalet minskade antalet returer med 9,1 procent i jämförelse med föregående år. Totalt returnerades cirka 5 miljoner e-handelspaket, vilket är det lägst uppmätta antalet returer sedan 2021. Returgraden ligger däremot konstant på runt 11 - 12 procent.

- Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler väljer att handla på nätet. Returer är en naturlig del av handeln, men vi ser positivt på att returerna ser ut att bli färre under 2023. Här är en delförklaring att flera e-handlare har börjat ta betalt för dessa, säger Tina Thorsell i en avslutande kommentar.

Läs hela Paketindex för tredje kvartalet här.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Stora möjligheter att få jobb i motorbranschen – över 6 000 personer behövs till 2026!19.2.2024 10:01:49 CET | Pressmeddelande

Det fortsätter att vara svårt att rekrytera personal inom motorbranschen. Svårast är det i Västra Götalands, Värmlands och Gotlands län enligt Transportföretagens rapport Tempen på motorbranschen. Värst är det i Västra Götalands län där hela 95 procent av företagen upplever det svårt vid rekrytering av personal. I Värmland och på Gotland är motsvarande siffror 80 procent.

Bussförare från Sverige vinner internationellt pris för sina insatser14.2.2024 14:19:53 CET | Pressmeddelande

Mats Skördeman, bussförare på Keolis i Uppsala, har idag fått medalj och diplom för "IRU Diploma of Honour" utdelat av Sveriges Bussföretags branschchef under en glädjefylld ceremoni hos Keolis i Uppsala. Priset delas ut av den internationella organisationen International Road Transport Union, IRU, varje år för att hylla yrkesförare över hela världen för sina insatser i samhället.

Nytt Paket-index visar att e-handel skapar stor efterfråga på fossilfria lätta lastbilar13.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

2023 skickades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige och den totala paketvolymen ökade med 8,6 procent under året. Under Black Week och Cyber Week stod utlämningsställen för 48 procent av leveranserna vilket är fem procent mer än under helåret 2023. Hemleveranser stod för 40 procent av leveranserna och paketskåp för 12 procent.