Säsongspremiär nära för paralandslagen i alpint och längd/skidskytte

Under onsdagen samlades paralandslagen i alpint och längd/skidskytte inför den kommande världscupsäsongen som bara är veckor bort. Förra säsongen levererade Sverige såväl VM-medaljer som flera pallplatser i världscupen i både alpint och längd.

Gruppbild på de svenska paralandslagen i alpint och längd/skidskytte. Gruppen står framför en sponsorvägg.
Från vänster: Daniel Richardsson, förbundskapten längd/skidskytte, Zebastian Modin, längd/skidskytte, Henrik Bergqvist, förbundskapten alpint, Nina Jonsson, förbundskapten längd/skidskytte, Ebba Årsjö, alpint, Arnt-Christian Furuberg, längd, Aaron Lindström, alpint. Foto: Anton Lernstål / Parasport Sverige

Förra säsongen vann Ebba Årsjö slalomcupen, och Aaron Lindström kom trea. Efter en lång försäsong väntar nu en ny säsong.

– Det ska bli superkul. Jag har verkligen sett fram emot att få stå på startlinjen igen. Mitt stora mål den här säsongen är att äntligen få vinna den totala världscupen. Förutom totalen är jag såklart taggad på att åka snabbt och stabilt under hela säsongen, säger Ebba Årsjö.

Precis som det alpina laget, ser längd- och skidskyttelandslaget fram emot att snart vara i gång. Fjolårssäsongen blev lyckad med bland annat hemma-VM i Östersund där Zebastian Modin tog fyra medaljer, varav två guld. Nu väntar en mästerskapsfri vinter, vilket passar Modin bra.

– Förra säsongen var fantastisk, men också intensiv. I och med att vi inte har något mästerskap den här vintern finns möjlighet till återhämtning. Det är också är ett tillfälle för mig att i lugn ro lägga en plan, bygga långsiktigt och verkligen förbereda mig på bästa sätt inför mitt nästa stora mål som är Paralympics 2026 i Milano Cortina, säger Zebastian Modin.

Framtiden ser ljus ut med tillväxt och flera intressanta namn på gång i båda landslagen. Inför den här säsongen kliver Daniel Richardsson in som ny förbundskapten för landslaget i längd- och skidskytte. Han tar sig an uppgiften tillsammans med Nina Jonsson som funnits med i ledarteamet sedan tidigare.

– Jag ser verkligen fram emot att ta mig an det här uppdraget. Det är en stor möjlighet att utvecklas som ledare och jag hoppas kunna hjälpa våra åkare att ta nästa steg i deras utveckling. Just nu har vi flera unga duktiga åkare som jag tror att vi kommer att få se mycket av framöver. Ellen Westerlund är ett exempel. Vi kommer att jobba hårt för att hitta vägar för varje enskild aktiv som optimerar deras potential, säger Daniel Richardsson.

Även på den alpina sidan är framtiden ljus med ett ungt landslag och nya stjärnor på gång. Det har satt landslaget i en ny situation där det behövs ytterligare ledare runt truppen.

– Vi ser att intresset för den alpina sporten växer hela tiden. Det märks inte minst på våra öppna breddläger och träffar ute i landet, vilket är fantastiskt. Som en effekt av detta söker vi just nu fler ledare för att kunna bemöta efterfrågan, säger Henrik Bergqvist, förbundskapten för det alpina landslaget.

Porträttbild på den alpina skidåkaren Ebba Årsjö.
Ebba Årsjö, alpin skidåkare.
Porträttbild på den alpina skidåkaren Aaron Lindström.
Aaron Lindström, alpin skidåkare.
Porträttbild på Henrik Bergqvist, förbundskapten alpint.
Henrik Bergqvist, förbundskapten alpint.
Porträttbild på längdskidåkaren och skidskytten Zebastian Modin.
Zebastian Modin, längdskidåkare och skidskytt.
Porträttbild på längdskidåkaren Arnt-Christian Furuberg.
Arnt-Christian Furuberg, längdskidåkare.
Porträttbild på Daniel Richardsson, förbundskapten längd/skidskytte.
Daniel Richardsson, förbundskapten längd/skidskytte.
Porträttbild på Nina Jonsson, förbundskapten längd/skidskytte.
Nina Jonsson, förbundskapten längd/skidskytte.

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.