Djurens Rätts riksordförande besöker Karlstad och Säffle: “Vi måste skapa en framtid utan djurfabriker”

Djurens Rätts riksordförande Camilla Bergvall befinner sig just nu på föreläsningsturnén “En framtid utan djurfabriker”. I november har turen kommit till Säffle och Karlstad. Föreläsningen täcker historien och uppkomsten av de svenska och industrialiserade djurfabrikerna, deras nutida och framtida konsekvenser samt förslag på lösningar för att skapa en hållbar värld för djuren, människorna och klimatet.

Camilla Bergvall besöker Säffle och Karlstad i nästa vecka.
Camilla Bergvall besöker Säffle och Karlstad i nästa vecka. Foto: Djurens Rätt

Djurfabriker beskrivs av ledande forskare som en tickande bomb för nya pandemier och ett hot mot klimatet. De innebär dessutom förödande konsekvenser för djuren. “En framtid utan djurfabriker” turnerar Sverige runt med en timmeslång föreläsning där besökaren får svar på frågor om varför vi egentligen har djurfabriker i Sverige, vilka konsekvenser de får och vad som behöver göras för att ställa om till en hållbar värld, för såväl djur, människor och klimatet.

– Jag är förväntansfull över att träffa intresserade i både Karlstad och Säffle för att prata om denna förödande utveckling. Jag hoppas kunna plantera frön av eftertänksamhet och skapa en vilja att vara med och montera ned djurfabrikerna, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Den industriella djuruppfödningen är en av de främsta riskfaktorerna för nya pandemier då djurfabriker är idealiska miljöer för smittspridning. Här hålls flera miljarder djur i fruktansvärda förhållanden där de avlas för att växa snabbt för att ge maximalt med vinst. I takt med att vår konsumtion av animalier fortsätter öka driver även djurfabrikerna på klimatkrisen. Det leder till allvarliga miljöproblem såsom enorma utsläpp av växthusgaser, avskogning, förlust av livsmiljöer och biologisk mångfald och förorening av jord och färskvatten. Just nu planeras en storskalig fiskfabrik i Säffle där 10 000 ton lax ska produceras årligen.

– Det är en synnerligen dålig idé att bygga nya djurfabriker när behovet av att montera ned dem aldrig varit större, säger Camilla Bergvall.

Djurens Rätt driver just nu den globala kampanjen End of the Line for Factory Farming, tillsammans med organisationer över hela världen. Kampanjen uppmanar våra världsledare i FN att fasa ut djurfabrikerna och gå över till ett mer lågintensivt jordbruk och hållbart system för matproduktion.

Om besöken i Säffle och Karlstad:

13 november: Silvénska Villan, Säffle
Fogdegatan 1, 661 42, Säffle. Klockan 18:00.

14 november: Arenan Bibliotekshuset, Karlstad
Västra Torggatan 26, 652 24, Karlstad. Klockan 19:00.

Mer information, turnéstopp och anmälan hittas här.

För att boka en intervju med Camilla Bergvall, kontakta Djurens Rätts pressjour på press@djurensratt.se eller via telefon 070-649 20 41 (ej sms).

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med fler än 50 000 medlemmar i Sverige.