Lottat och klart inför helgens playoff mot Storbritannien

11-12 november jagar Sverige en plats i elitdivisionen i Billie Jean King Cup. Playoff-matchen mot Storbritannien lottades i London på fredagen.

Så här spelas landskampen:

Lördag 11 november
Jodie Burrage - Kajsa Rinaldo Persson
Katie Boulter - Caijsa Hennemann

Söndag 12 november
Katie Boulter - Kajsa Rinaldo Persson
Jodie Burrage - Caijsa Hennemann
Harriet Dart / Heather Watson - Lisa Zaar / Bella Bergkvist Larsson

Sveriges Billie Jean King Cup-kapten Johanna Larsson kommenterar uttagningen så här:
– Spännande lottning! Jag tycker att både Kajsa och Caijsa har sett bra ut på träningarna, de har flera bra vinster bakom sig de senaste veckorna och därför föll valet på dem. Det kommer bli tuffa matcher mot bra motstånd, men vi är helt övertygade om att vi har chanser att vinna.

Den direkt avgörande matchen spelas på hardcourt i Copper Box Arena i London och består av fyra singelmatcher och en dubbel, samtliga avgörs i bäst av tre set. Arenan förväntas bli utsåld båda dagarna.
Segraren kvalificerar sig till 2024 års Billie Jean King Cup Qualifiers, en direkt avgörande landskamp där en plats i slutspelet av tennisens lag-VM – Billie Jean King Cup Finals – ligger i potten.

Sveriges lag – ålder, klubbtillhörighet och (singel/dubbelranking)

Kajsa Rinaldo Persson, 25, Ystads TK (372/538)
Caijsa Hennemann, 22, KLTK (532/624)
Lisa Zaar, 23, Enskede LTK (824/503)