Inget avancemang för tennisdamerna – föll mot Storbritannien

Storbritannien blev en för tuff uppgift för Sverige i playoff-mötet i Billie Jean King Cup.
Efter 1–3 förlusten väntar fortsatt spel i grupp 1 nästa år.
– Vi har haft en tydlig målsättning hela veckan och det är att vi skulle vinna den här matchen. När vi samlades inför matchen sa vi att vi skulle slutföra det vi kommit hit för. Tyvärr förlorade vi, men jag är samtidigt stolt över tjejernas insats, säger förbundskapten Johanna Larsson.

I frånvaro av skadade toppspelarna Rebecca Peterson och Mirjam Björklund var Sverige nederlagstippat inför helgens möte med Storbritannien i London.
Men svenskorna gav brittiskorna en match.

På lördagen ordnade Kajsa Rinaldo Persson, 372:a i världen, svensk drömstart genom en jätteskräll mot 93-rankade Jodie Burrage.
Caijsa Hennemann (rankad 532) lyckades inte upprepa landsmaninnans bedrift – 58-rankade Katie Boulter blev numret för stort och utjämnade till 1–1 efter den första dagens spel.

På söndagen vann Boulter på nytt. Trots fyra svenska setbollar i andra set kunde brittiskan hålla undan mot Kajsa Rinaldo Persson och ordna en 2–1-ledning för hemmanationen.
I den fjärde singelmatchen säkrade Harriet Dart (rankad 138) 3–1-segern och därmed avancemang för Storbritannien efter vinst mot Caijsa Hennemann i raka set.

– Man får inte glömma bort att det inte alltid är en lätt uppgift att spela på den här arenan, med så stor publik och med Sverige på ryggen. Storbritannien gjorde det bra och vi gratulerar dem till vinsten, säger förbundskapten Johanna Larsson och avslutar:
– Jag är så klart ledsen och besviken att det inte gick vägen, samtidigt som jag är otroligt stolt över det som tjejerna presterar och hur de agerar. Vi har haft tre ord som hängt med oss hela veckan – modig, stark och ödmjuk – och jag tycker att vi lämnar London med att ha uppfyllt det.

För Sverige väntar nästa år fortsatt spel i Europa-/Afrikazonens grupp 1 (Sverige vann gruppspelet i år och kvalificerade sig därmed för helgens playoff-match).
För Storbritannien väntar avancemang till 2024 års Billie Jean King Cup Qualifiers, en direkt avgörande kvalmatch där en plats i slutspelet av tennisens lag-VM – Billie Jean King Cup Finals – ligger i potten.

Mer information och kommentarer på Tennis.se.

Storbritannien–Sverige 3–1

Jodie Burrage–Kajsa Rinaldo Persson 4–6, 1–6
Katie Boulter–Caijsa Hennemann 6–2, 6–1
Katie Boulter–Kajsa Rinaldo Persson 6–1, 7–6(5)