Malmövänstern motionerar: Satsa på idrott!

I Malmö bor 44 500 Malmöbor i så kallade "utsatta områden", 12 000 av dem är barn som lever och växer upp i låg socioekonomisk status och trångboddhet. Vänsterpartiet vill se ett förstärkt arbete med trygghet genom att öka det uppsökande sociala arbetet, stärka socialtjänstens arbete ute på fältet och öka insatserna mot kriminalitet.

Marek Lakatos (V), foto: Gabriel Flores Jair

- Det är kommunens ansvar att säkerställa att det finns tillräckligt med resurser i kommunala verksamheter som till exempel socialtjänst, skola, förskola, äldreomsorg, och kultur. Vi vill se ett förstärkt arbete med trygghet genom att öka det uppsökande sociala arbetet, stärka socialtjänstens arbete ute på fältet och öka insatserna mot kriminalitet, säger Marek Lakatos (V), ersättare i kommunfullmäktige och den som lämnat in motionen.

I rapporten Ung livsstil Malmö framgår det tydligt att Malmö stads mål om jämlikhet utifrån socioekonomisk bakgrund och svensk/utländsk bakgrund samt när det gäller stadsdelar inte är uppnådda. Åldersgruppen 10–19 är i stadsdelar med låg medelinkomst underrepresenterade när det gäller deltagande i idrottsföreningar, kulturskola, fysisk aktivitet, god hälsa, goda matvanor och hög livskvalitet.

- Rapporten visar tydligt vad kommunen behöver arbeta mer offensivt och systematiskt med: Det är idrott, fritidsgårdar, kultur och föreningsverksamheter med olika delaktighetsinsatser i staden som barn och unga i Malmö uppger att Malmö behöver satsa på, avslutar Marek Lakatos.

Vänsterpartiet vill därför utreda möjligheten att införa bemanning i riskområden och särskilt utsatta områden alla dagar i veckan, inklusive kvällar och helger, med särskild fokus på idrott och hälsa, samt att idrottshallar och andra lokaler där barn och unga vistas ska bemannas med personal med kompetens inom fritid och/eller socialt arbete.