Årets smartaste bilköp: Honda Civic Hybrid

Riksförbundet M Sverige har genom sin medlemstidning Motor utsett Honda Civic Hybrid till årets smartaste bilköp. Med rymlig halvkombikaross, snål hybriddrivlina och stor körglädje ger Honda Civic Hybrid mest bil för pengarna på nybilsmarknaden 2023. Sedan 15 år tillbaka belönas prisvärda bilar av hög kvalitet.

Stefan Malmgren, Country Manager för Honda Sverige, mottar utmärkelsen för Årets Smartaste Bilköp från Erik Trulsson, chefredaktör för Motor och Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

– Honda Civic Hybrid är det smartaste bilköpet man kan göra på nybilsmarknaden i dag. Hela förpackningen är genomtänkt och bilmodellen levererar på alla punkter. Den har rymliga innerutrymmen men är smidig att köra i stadstrafik. Hybriddrivlinan är mycket effektiv och bränslesnål samtidigt som den är pigg och stark, säger Erik Trulsson, chefredaktör för M Sveriges tidning Motor.

En tungt vägande faktor för att Honda Civic får utmärkelsen är också dess bidrag till ökad trafiksäkerhet.

– Bilen har en stabil väghållning och interiören är tydlig och lättarbetad. Fem stjärnor i EURO NCAP:s tester visar att krocksäkerheten är i toppklass. Det är helt enkelt en trevlig och säker bilmodell till ett attraktiv pris, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

Tidigare vinnare:

2022: Renault Megane E-tech Electric
2021: Skoda Enyaq
2020: Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid
2019: Toyota Corolla Hybrid Sports Tourer
2018: Nissan LEAF
2017: Škoda Karoq
2016: Kia Niro
2015: Volkswagens Passat GTE
2014: Citroën Grand C4 Picasso
2013: Skoda Octavia
2012: Volkswagen Up
2011: Ford Focus
2010: Skoda Superb
2009: Honda Insight

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.