Skärm eller pärm en icke-fråga bland lärarna
Skolböcker eller digitala läromedel är en icke-fråga för många lärare. Det visar en ny undersökning som Sveriges Lärare gjort bland medlemmarna. En större utmaning är att det saknas pengar på många skolor för att köpa in läromedel överhuvudtaget.
- Lärare har kompetens att avgöra om det bör vara analoga eller digitala läromedel som krävs i undervisningen. Det man i stället brottas med är att hantera en verklighet där man knappt har några läromedel alls och det minimerar lärarnas möjligheter att bedriva god undervisning, säger Åsa Fahlén, ordförande Sveriges Lärare.
Rapporten ”Ekonomin styr – läraren önskar” har undersökt lärares inflytande över inköp av läromedel. I undersökningen svarar även lärare på hur de ser på några av de förslag som lades fram av läromedelsutredningen och hur de resonerar om autonomi, styrning och likvärdighet när det gäller läromedel. Undersökningen visar även att lärare kan tänka sig statliga regleringar för att komma till rätta med resursbrister och för att få ökad likvärdighet.
- Makten att välja läromedel ska tillhöra lärarna, men även när lärare faktiskt har möjlighet att föreslå och önska vilka läroböcker, utrustning och material de vill använda kan detta sällan realiseras på grund av de alltför snäva ekonomiska ramarna. När budgeten för läromedel inte justeras i takt med inflationen och skolor tvingas till tuffa nedskärningar blir makten över läromedlen inte reell, säger Åsa Fahlén.
Sveriges Lärare kräver att staten tar ett tydligare ansvar för att garantera att alla elever får tillgång till läromedel av god kvalitet.
Krav från Sveriges lärare:
- Att skollagen skärps med en skrivning om rätten till läromedel och andra lärverktyg som en av förutsättningarna för en likvärdig skola.
- Att lärare garanteras reellt inflytande över inköp av ändamålsenliga läromedel och lärverktyg.
Att resurserna till inköp av läromedel samt annat material och utrustning ökar i förhållande till idag, och att det sker genom långsiktigt hållbara förändringar i skolans finansiering och inte med enskilda punktinsatser. - Att nationella kvalitetskriterier för läromedel bör tas fram i nära samråd med företrädare för lärarprofessionen.
Till rapporten på Sverigeslärare.se
https://www.sverigeslarare.se/om-oss/opinion-debatt/undersokningar/larares-syn-pa-laromedel/
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seLänkar
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Sveriges Lärarstudenter: Fler praktiska inslag behövs i förskollärar- och lärarutbildningarna17.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rapport från Sveriges Lärarstudenter, ”Det är VFU som ger verkligheten”, visar att strax över hälften av alumner från förskollärar- och lärarutbildningarna önskar att de hade fått mer tid ute i verksamheterna. Sju av tio upplevde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), som bra eller mycket bra. Däremot finns det behov av förbättring och förändringar.
Nya siffror: Över hälften av barngrupperna för stora15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hela 54 procent av de åldersindelade barngrupperna i förskolan är större än de får vara, visar ny statistik från Skolverket. Sveriges Lärare kräver att regeringen lagstiftar om barngruppernas storlek.
HÖK 24: Avtal klart för lärare i kommun- och regionsektorn17.4.2024 18:30:07 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Lärare, SKR och Sobona har enats om ett nytt kollektivavtal som reglerar villkoren för över 200 000 förskollärare, lärare och studie- och yrkesvägledare i kommun- och regionsektorn. Avtalet är ettårigt och garanterar en kollektiv löneökning på 3,3 procent.
Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi16.4.2024 08:59:53 CEST | Pressmeddelande
I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.
Anna Olskog föreslås leda Sveriges Lärare15.4.2024 13:00:03 CEST | Pressmeddelande
Valberedningen har presenterat sitt förslag till ny förbundsstyrelse inför Sveriges Lärares första kongress, som hålls i Norrköping den 21-24 maj 2024. Till uppdraget som förbundsordförande föreslås kongressen välja Anna Olskog.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum