Europas bästa julmarknader

Julen är snart här, och det är dags att väcka julkänslan till liv. Ett pålitligt sätt att göra det är att besöka någon av julmarknaderna runt om i Europa, där atmosfären är svår att motstå. Destinationer som Budapest, Salzburg, Bologna, Barcelona och Köpenhamn är alltid omtyckta, eller varför inte utforska österut mot den charmiga och prisvärda staden Tallinn?

Det är inte nödvändigt med en lång resa för att uppleva julstämningen utanför Sverige. Från östra till västra Europa finns en mängd julmarknader med djupa traditioner. I Brygge i Belgien kan du till exempel åka skridskor på den vackra Lake of Love för att sedan besöka den fina julmarknaden med dessa romantiska belysning som gör det till en pärla bland Europas alla julmarknader. Om du besöker Edinburgh i Skottland kan du njuta av julstämningen genom hela staden, här finns det en julmarknad med både historia och tradition. Varje dag blir som ett magiskt julfirande, med de gamla stenhusen och det vackra slottet är det svårt att inte få lite Harry Potter-känsla när man strosar längs gatorna.

Många svenskar har insett värdet av att bryta av decemberstressen genom att tillbringa en weekend på en julmarknad. Det är nästan omöjligt att inte uppleva julstämning när man besöker ett vackert juldekorerat torg fullt av lokalproducerade hantverk och håller en kopp glühwein i handen. Dessutom bidrar möjligheten att samtidigt kunna kryssa av julklapparna till att ytterligare minska julstressen, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Många direktflyg, eller snabba byten, gör det enkelt och bekvämt att nå de europeiska julmarknaderna, och det finns fortfarande möjlighet att hitta prisvärda resor med både flyg och boende.

Jag rekommenderar att du överväger att besöka Edinburgh, Brygge och Tallinn under julen. Dessa städer är vackra och har en stark jultradition, samtidigt som de erbjuder prisvärda möjligheter. Här kan du handla in alla dina julklappar utan att behöva tömma plånboken helt och hållet, säger Vincent Goodbrand.

Några av Europas marknader 2023:

• Salzburg – 24 november – 31 december
  • Budapest – 24 november – 31 december
  • Prag – 2 december – 6 januari
  • Wien – 11 november – 26 december
  • Berlin – 27 november – 26 december
  • Metz – 24 november – 30 december
  • Krakow – 24 november – 26 december
  • Zürich – 23 november – 23 december
  • Bologna – 25 november – 26 december
  • Brygge – 24 november – 7 januari
  • Edinburgh – 17 november – 6 januari