Årets vinterdestinationer är här

Resebyrån Tickets bokningsstatistik avslöjar att årets vinterresor följer i spåren av förpandemin-tider med klassiska favoriter i Thailand och Kanarieöarna i täten. Dessa destinationer behåller sin popularitet och visar att människor föredrar beprövade val när de planerar sin vintersemester. Samtidigt gör några nya destinationer som Malaga, Alicante och Sri Lanka sin debut på topp tio listan, vilket signalerar en aptit för nya spännande resmål.

Årets vinterresor ser ut att bli en blandning av tradition och nya upplevelser när resebyrån Ticket släppt sin senaste bokningsstatistik. Den visar att de fem mest populära resmålen i vinter alla är i Thailand och Kanarieöarna, precis som 2019, innan pandemin skakade om resevärlden.

Det är glädjande att se dessa semesterklassiker högt upp på listan. Det tyder på att människors reslust är tillbaka till vad den var innan pandemin. Människor längtar efter sol, avkoppling och miljöombyte, och de väljer de platser de känner sig mest trygga med, säger Vincent Goodbrand, PR- och Kommunikationsansvarig på Ticket.

Det är ingen överraskning att Thailand fortsätter att vara en magnet för resenärer med sin rika kultur, fantastiska mat och möjligheten att kombinera storstadspuls med fantastiska stränder. Kanarieöarna med Gran Canaria och Teneriffa i toppen erbjuder också en perfekt blandning av avkoppling och upplevelser, och deras stabila popularitet visar på den tidlösa dragningskraften hos sol och värme under vintermånaderna.

Men det finns också spännande nyheter på vinterreseskartan. Bland de tre nya destinationerna som gjort sin entré i topp tio-listan finns Malaga, Alicante och Sri Lanka.

Malaga och Alicante är båda pärlor vid Medelhavet. Du kan förvänta dig vackra stränder, historiska städer och fantastisk mat.Sri Lanka, å andra sidan, är ett tropiskt paradis med en rik historia och unika naturupplevelser för den som är redo att utforska nya horisonter, säger Vincent Goodbrand.

Mest populära städer för vintern:

1. Bangkok (1)
  2. Gran Canaria (2)
  3. Phuket (3)
  4. Teneriffa (5)
  5. Krabi (4)
  6. Malaga (Ny)
  7. London (7)
  8. Alicante (Ny)
  9. Miami (6)
  10. Sri lanka (Ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade med avreseperiod december 2023 till februari 2024. Siffror inom parentes är placering för samma period 2019/2020.

Få försmak på sommaren utan trängsel – här hittar du de autentiska spanska pärlorna2.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spanien har under de senaste åren varit ohotad etta som favoritdestination bland svenskar – och så även 2024. Siffror från resebyrån Tickets SIFO-undersökning visar på att allra flest (15 procent) väljer Spanien som det land de helst vill besöka 2024. Resmål som Mallorca, Malaga och Gran Canaria är klassiker som är populära år efter år. Om man vill besöka mer outforskade resmål är Estepona, Cadiz och San Sebastian guldkorn att upptäcka