Hit åker svenskarna för att fira jul

Svenska resenärer väljer återigen att fira jul på varmare breddgrader som Gran Canaria, Bangkok, och Phuket. Enligt färsk bokningsstatistik från resebyrån Ticket är det tydligt att svenskarna söker trygghet och solsäkra alternativ när de planerar sin julsemester. Intressant nog har Malaga klättrat till en fjärde plats i årets statistik, från att inte alls ha varit med bland de populäraste destinationerna innan pandemin. Dessutom har Berlin och Zürich gjort premiär på topp tio listan.

Julen har alltid varit en tid för att samla familj och vänner, men det är även en tidpunkt då många familjer väljer att söka sol och värme utomlands. Enligt resebyrån Ticket är detta inte en trend som bara pågick före pandemin - den har kommit tillbaka nu igen när reslusten är på topp.

Julen är ofta förknippad med kyla och mörker i Sverige, så det är en perfekt tid att åka på utlandsresa för den som vill ha lite extra soltimmar. Många av våra kunder vill kombinera den traditionella julen med en avkopplande semester. De letar efter sol och värme, men vill samtidigt uppleva julstämningen på sitt eget sätt, säger Vincent Goodbrand, PR- och Kommunikationsansvarig på Ticket.

Klassiska favoriter i Kanarieöarna och Thailand dominerar topplistan, men färsk statistik visar även att Malaga har ökat i popularitet som juldestination och hamnar nu på en fjärde plats, från att inte vara med på topplistan 2019. Detta kan bero på flera faktorer menar Vincent Goodbrand.

Malaga erbjuder ett behagligt klimat och har en fantastisk mix av kultur, mat och natursköna sevärdheter. Dess närhet till Sverige gör det till en perfekt destination för den som inte vill spendera allt för mycket tid på flyget och mer tid i solen, säger Vincent Goodbrand.

Amsterdam, som tidigare var en favoritdestination för svenska resenärer och intog en tredjeplats 2019, har nu blivit helt petad från årets lista. De flesta svenskar som vill fira jul i en europeisk storstad väljer i år istället London eller Berlin.

Här firar svenskarna helst jul:

1. Gran Canaria (1)
  2. Bangkok (2)
  3. Phuket (5)
  4. Malaga (Ny)
  5. Teneriffa (4)
  6. London (7)
  7. Krabi (6)
  8. Berlin (Ny)
  9. Miami (9)
  10. Zürich (Ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor med avgång under julveckan 2023. Siffror inom parentes är placering för samma period 2019.

Få försmak på sommaren utan trängsel – här hittar du de autentiska spanska pärlorna2.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spanien har under de senaste åren varit ohotad etta som favoritdestination bland svenskar – och så även 2024. Siffror från resebyrån Tickets SIFO-undersökning visar på att allra flest (15 procent) väljer Spanien som det land de helst vill besöka 2024. Resmål som Mallorca, Malaga och Gran Canaria är klassiker som är populära år efter år. Om man vill besöka mer outforskade resmål är Estepona, Cadiz och San Sebastian guldkorn att upptäcka