Efterfrågan på säkerhetstjänster ökar starkt

Förbundsdirektör Richard Orgård

Richard Orgård, förbundsdirektör på Säkerhetsföretagen, förklarar att utvecklingen är en respons på den ökade otryggheten. ”Kriminaliteten har vuxit över tid i Sverige och är något som påtagligt hämmar samhällsekonomins funktionssätt och som undergräver människors trygghet och därmed välfärd. Våra medlemsföretag bidrar till att stärka tryggheten runtom i landet, något som det nu finns större behov för än tidigare”.

En fördjupning som Säkerhetsföretagen har genomfört visar att länder som har högre nivåer av otrygghet tenderar att vara mindre attraktiva för utländska direktinvesteringar. Ifall Sverige fram till 2030 utvecklas mot ökad snarare än minskad trygghet, kan det förväntas leda till i storleksordningen 100 miljarder kronor mera i utländska direktinvesteringar.

”Kriminalitet skapar inte bara en direkt kostnad för företagen, de tränger också ut investeringar och företagande”, förklarar Richard Orgård. ”Efterfrågan på trygghetstjänster ökar starkt i Sverige, vilket förklaras av att kostnaden för otrygghet ökar”.

Under de kommande tre månaderna förväntar sig 74 procent av företagen i säkerhetsbranschen en ökad efterfrågan på de tjänster som erbjuds, medan enbart 3 procent förväntar sig en nedgång. På sex månaders sikt är det 80 procent av företagen i branschen som förväntar sig tillväxt.

Kompetensförsörjningen är dock en utmaning. Det är hela 86 procent av företagen som svarar att de har   brist på personal. Branschorganisationen Säkerhetsföretagen menar att det finns skäl att stärka Polismyndighetens, SÄPO:s och Länsstyrelsernas anslag så att handläggningstider för utbildning och personalgodkännanden kortas ned. Digitalisering kan användas i ökad utsträckning för att minska på ledtiderna.

År 2030 kan utländska direktinvesteringar vara i storleksordningen 100 miljarder kronor högre i Sverige, givet landet går mot ökad snarare än minskad trygghet, visar en analys från Säkerhetsföretagen. ”Det är viktigt att skapa en ökad förståelse för hur kriminalitet påverkar samhällsekonomin, och hur det i praktiken kan begränsas”, säger Joachim Källsholm, ordförande Säkerhetsföretagen. ”Säkerhetsföretagen är tillsammans med Polismyndigheten, rättsväsendet och kommunerna en av de aktörer som till vardags arbetar med att förebygga och bekämpa kriminalitet. Vi menar att branschen kan bidra mera till trygghet, men att reformer krävs för att nå dit.”

Om oss

Säkerhetsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom Almega och Svenskt Näringsliv. Vi samlar cirka 170 företag inom bevakning, hemlarm, parkering, värdetransporter och säkerhetsteknik. Säkerhetsföretagens medlemsföretag har närmare 25 000 medarbetare i Sverige.

Pressade säkerhetsföretag möter fortsatt omfattande trygghetsbehov i samhället6.2.2023 09:52:25 CET | Pressmeddelande

Säkerhetsföretagen fortsätter att möta en stark efterfrågan på trygghetsinsatser i kvartal 4 år 2022; även om det sker en svag dämpning på grund av det ekonomiska läget. Sex av tio säkerhetsföretag bedömer att efterfrågan kommer att fortsätta öka närmaste halvåret. Hela 84 procent av företagen bedömer att antalet anställda kommer att öka kommande kvartal.