Sivert Oldenvi Collection

Bukowskis presenterar Sivert Oldenvi Collection, en privat samling bestående av samtida svensk och internationell konst och glashantverk. Samlingen innehåller konst av bland andra Lena Cronqvist, Lennart Rohde, Peter Dahl, Torsten Andersson, Ulrik Samuelsson, Olle Skagerfors, Per Kirkeby och Martina Müntzig.

Verk av Lena Cronqvist, Oiva Toikka och Peter Dahl

För Sivert Oldenvi var konsten en viktig del i livet och lite i det fördolda kom han att bli en samlare av stora mått, så pass dedikerad att han intill sin villa lät uppföra en egen konsthall. Till denna egenhändigt ritade och smakfullt genomtänkta byggnad bjöd Sivert årligen in ett fåtal konstintresserade att ta del av hans omfångsrika samling med olika konstnärsfokus.

Centralt för samlingen var svenskt måleri, katalogen innehåller 159 målningar och 62 glasobjekt, och bland höjdpunkterna kan nämnas målningen ”Vino Tinto gänget” av Peter Dahl, ”Dansen” av Lena Cronqvist samt ett flertal verk av Ulrik Samuelsson och Per Kirkeby.

”Hemma i konsthallen, berättandes om den konstnär som just då hängde där, såg vi den glöd och kärlek som fanns i honom. Konsten blev hans naturliga språk, och sällan sken han upp så mycket som när han fick någon av oss att förstå en särskild detalj i en målning eller varför det var viktigt att den hängde exakt där den hängde. Vi hoppas nu att delar av pappas samling kommer till platser och hem där konsten kan ge upphov till samma passion som den gav honom” - Sandra, Jeanette och Wilhelm, barn till Sivert Oldenvi.

Visning 15 – 19 september, Berzelii Park 1, Stockholm

Auktion Live 20 september med start kl 14.00, Arsenalsgatan 2, Stockholm