IKEA lanserar tre smarta sensorer för styrning av hemmet

IKEA lanserar tre nya prisvärda smarta sensorer för vattenläckage och rörelsedetektering i form av VALLHORN, PARASOLL och BADRING. Sensorerna är utformade för att ge en större känsla av kontroll och komfort, även när du är borta.

Bild på smart sensor
Sensorn PARASOLL kan enkelt monteras i fönster eller dörrar.

Med de smarta sensorerna PARASOLL, VALLHORN och BADRING satsar IKEA på en ny kategori av produkter för smarta hem som gör det möjligt för användaren att hantera och övervaka sina hem var de än befinner sig i världen. De smarta sensorerna ger realtidsaviseringar när aktivitet upptäcks, så att användarna kan hålla sig informerade om och uppkopplade mot sitt hem, oavsett om de är där eller inte.

– Våra slutsatser från den senaste Life at Home-rapporten visade att människor prioriterar komfort och säkerhet i sina hem. Alla vill känna sig trygga hemma och vi ser fram emot att ta steget in i ett nytt smart produktområde som inte bara skapar ett bättre, utan också ett säkrare liv hemma, säger Stjepan Begic, Product Design Developer på IKEA of Sweden.

Håll kontakten med DIRIGERA och appen IKEA Home smart

De smarta sensorerna är utformade för att vara prisvärda och enkla att använda för alla, med en elegant design som gör att de går obemärkta förbi. De fungerar fristående eller tillsammans med andra smarta produkter från IKEA och kan anpassas. Sensorerna kan användas på olika sätt i hemmet.

• PARASOLL - Dörr- och fönstersensor utformad för diskret montering på fönster och dörrar. Sensorn meddelar användarna när dessa accesspunkter öppnas eller stängs, så att de blir medvetna om oväntade intrång.
  • VALLHORN – Sensor som kan placeras både inomhus och utomhus. Den aktiverar lampor vid detektering av rörelse och erbjuder personlig belysning med justerbara inställningar för färg och intensitet.
  • BADRING – Sensor för vattenläckage som ska placeras nära områden där vatten används och meddelar användarna när vattenläckage upptäcks, detta genom att skicka en notis i mobilen eller aktivera det inbyggda larmet. Den minimerar effekt av vattenrelaterade incidenter genom omedelbar avisering så att du kan agera direkt.

Genom att ansluta sensorerna till hubben DIRIGERA kan de aktivera andra smarta enheter, ge notiser i mobilen eller justera belysning. Och allt hanteras via appen IKEA Home smart, även utanför hemmet.

–  På IKEA vill vi göra det enklare och bekvämare för alla att leva smartare. Våra nya sensorer förenar teknik med vår expertis inom heminredning, för att erbjuda prisvärda lösningar som förhöjer vardagens stunder hemma, säger David Granath, Range Manager på IKEA of Sweden.

Alla tre smarta sensorer är baserade på programvaran Zigbee. Produkterna är anslutna till IKEA Home smart-systemet och kommer att uppdateras för att erbjuda fler funktioner och alternativ över tid. PARASOLL och VALLHORN kommer att börja säljas i januari 2024, följt av BADRING i april 2024.

På IKEA.se kan du läsa mer om våra produkter för smarta hem.

Bild på smart sensor i fönster.
PARASOLL är en dörr- och fönstersensor utformad för diskret montering på fönster och dörrar.
Bild på sensor
Parasoll, smart sensor.
Bild på sensor på väggen
VALLHORN är en sensor som kan placeras både inomhus och utomhus och aktiverar lampor vid detektering av rörelse.
VALLHORN kan tända lampor vid detektering av rörelse.
IKEA lanserar tre nya produkter för smarta hem.
Bild på sensor vid tvättmaskin
BADRING är en sensor för vattenläckage som ska placeras nära områden där vatten används.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.