Var tredje elev slås ut i svensk skola

I över 20 kommuner är det mer än hälften av eleverna som inte når gymnasieexamen på tre år. Det visar ny statistik från Skolverket som Sveriges Lärare bearbetat.

– Den svenska skolan ger inte eleverna en likvärdig möjlighet och förlorade år är svåra att ta igen. Sverige har inte råd med en utveckling där var tredje elev slås ut, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.

Den svenska skolan ger inte eleverna en likvärdig möjlighet. Åsa Fahlén, förbundsordförande Sveriges Lärare

Skolverkets senaste statistik, avseende de elever som började gymnasiet hösten 2020, visar att 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen tog gymnasieexamen inom tre år. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når endast 70,8 procent en examen.

Men det finns stora skillnader inom landet. I över 20 kommuner är det mer än hälften av eleverna som inte når gymnasieexamen på tre år. I Bergs kommun och i Örkelljunga kommun slås sju av tio ut i gymnasiet.

– Sveriges 290 kommuner och cirka tusen privata utförare klarar inte av att upprätthålla en nationellt likvärdig skola. Skolan är i akut behov av resurser och på sikt måste staten ta över finansieringen av skolan, så att alla elever kan få samma möjlighet att lyckas, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.

På Sveriges Lärares webbplats kan du se läget i din kommun

PROGRAM FÖR PROGRAM – SÅ MÅNGA NÅR INTE GYMNASIEEXAMEN

Hällefors

Munkedal

Metod

Den här texten bygger på statistik från Skolverket.
Den avser de elever som började gymnasieskolan läsåret 20/21.
För att få slutbetyg från gymnasieskolan krävs att eleven fått betyg i alla kurser som ingår i programmet.
Om inte annat anges räknar vi hur stor andel av samtliga gymnasieelever som saknade examen efter tre år (inklusive introduktionsprogram).

Sveriges Lärarstudenter: Fler praktiska inslag behövs i förskollärar- och lärarutbildningarna17.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Sveriges Lärarstudenter, ”Det är VFU som ger verkligheten”, visar att strax över hälften av alumner från förskollärar- och lärarutbildningarna önskar att de hade fått mer tid ute i verksamheterna. Sju av tio upplevde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), som bra eller mycket bra. Däremot finns det behov av förbättring och förändringar.

Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi16.4.2024 08:59:53 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.