Närmare 4 av 10 använder alkohol för att hantera stress

Var fjärde svensk är mer stressade nu under hösten än övriga året, och närmare 4 av 10 har använt alkohol för att hantera sin stress. Det visar en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ.

Stressad man
Stressad man Foto: Christian Erfurt/Unsplash

– Det finns en seglivad myt om att alkohol lugnar nerverna varför många ser alkohol som ett sätt att hantera stress. Alkohol ger avslappning för stunden men leder till en ökad spänning när alkoholen går ur kroppen. Det kan leda till onda cirklar där du behöver alkohol för att slappna av, säger Mojtaba Ghodsi, vd på IQ.

IQs undersökning visar att många har använt alkohol för att minska sin stress, och att hösten är en stressig tid på året. Vanligast är det att de som dricker alkohol ofta även i större utsträckning använder alkohol som en stresshanterare.

– Det finns en tydlig koppling mellan alkohol och psykisk ohälsa, säger Maria Alsander, tf generalsekreterare på Mind. I stället för att ta det där extra glaset kan ett samtal med en vän eller ett medmänskligt samtal till någon av våra stödlinjer vara ett alternativ.

Var tredje ung, 18–34 år, känner sig mer stressade under hösten, jämfört med snittet som är var fjärde. Upplevelsen av höststress faller med ålder, och bland 65–84 åringarna är det 13 procent som känner sig mer stressade. Var femte av de äldsta känner sig heller aldrig stressade, jämfört med enbart 7 procent bland de yngsta.

– Det är viktigt med pauser från stressen. Återhämtning handlar om pauser men även om aktiviteter som ger energi. Gör saker som du mår bra av och som får dig att koppla av, utan alkohol, säger Mojtaba Ghodsi.

Därför är alkohol en dålig idé vid stress

• Alkohol kan öka känslan av ångest och oro på lång sikt. Trots att det kan ge en känsla av avkoppling och lugn på kort sikt, kan alkohol faktiskt öka känslan av ångest och oro på lång sikt. Alkohol förstärker de negativa känslor som stress kan orsaka och kan resultera i en ond cirkel där stressen kvarstår och förstärks snarare än att minskar.
  • Alkohol kan påverka sömnen. Många använder alkohol för att hjälpa dem att somna. Men alkohol kan faktiskt påverka sömnens kvalitet och resultera i dålig och oregelbunden sömn. Detta kan i sin tur öka känslan av trötthet och irritabilitet och göra det svårt att hantera stress på ett effektivt sätt.
  • Alkohol kan också påverka våra beteenden och sociala relationer. Alkohol kan påverka vår förmåga att hantera stress på andra sätt och kan också påverka våra relationer och arbetsprestation. Att kontinuerligt använda alkohol som ett sätt att hantera stress kan skapa en ohälsosam relation till alkohol och ge upphov till flera negativa konsekvenser.

Om undersökning

Undersökningen är genomförd via 1 090 webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel (18–84 år), vilket garanterar representativa resultat. Fältperiod: 2–8 november 2023. Läs mer i bifogat faktablad.

Stöd och råd

Mind nås via deras pressansvarige
Lolo Westerman
E-post: lolo.westerman@mind.se

Maria Alsander, Tf Generalsekreterare Mind
Mojtaba Ghodsi, vd IQ. Foto: Fredrik Hjerling

Om IQ

Om Mind

Mind vill bidra till ett medmänskligare samhälle genom att lyfta vikten av samtal och att bry sig om varandra. Vi vill främja psykiskt välbefinnande genom att vara en röst för de med psykisk ohälsa och minska skam och stigma genom att sprida kunskap. Mind vill medverka till att psykisk hälsa ses som ett viktigt område som kräver både åtgärder och resurser. Minds volontärer tar emot över 80 000 samtal årligen från människor i våra stödlinjer; Självmordslinjen, Livslinjen, Äldrelinjen och Föräldralinjen.