Var fjärde svensk: oattraktivt att dricka för mycket på dejten

Var fjärde svensk tycker att det är oattraktivt med en partner som dricker mycket alkohol. Trots det har var tredje själva varit berusade på en dejt. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av IQ inför alla hjärtans dag.

Foto: freestocks/Unsplash

På onsdag är det alla hjärtans dag, och inför det har IQ undersökt vilka beteenden som upplevs minst attraktiva hos en partner. Att dricka för mycket alkohol hamnar högt på listan tätt efter oärlighet, dålig hygien och att vara otrevlig mot folk. Samtidigt visar IQs undersökning att var tredje själva har druckit sig berusade på en dejt.

– Vi vet att många dricker alkohol vid dejting och raggning. Ett eller två glas ger en avslappnad känsla och kan göra oss modigare. Men fortsätter du att dricka blir du sämre på att uppfatta din dejt eller partners subtila, men ack så viktiga, signaler, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.

Bland unga, 18–34 år, verkar hög alkoholkonsumtion inte vara ett lika stort problem. Endast var åttonde av de unga anser att dricka mycket alkohol är ett icke attraktivt beteende, jämfört med genomsnittet för alla åldrar som är var fjärde.

– Jag ser två möjliga förklaringar. Dagens unga dricker mindre alkohol, vilket skulle kunna innebära att det inte är lika vanligt med en för berusad dejt. Samtidigt vet vi att det är i åldrarna 20 till 30 år som det dricks mest alkohol. En annan förklaring kan alltså även vara att det för unga människor är helt naturligt att dricka mycket, och därmed inget de stör sig på hos en partner, säger Mojtaba Ghodsi.

Topp 5 – det minst attraktiva hos en partner

1. Är oärlig
  2. Har dålig hygien
  3. Är otrevlig mot folk
  4. Dricker mycket alkohol
  5. Saknar humor

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd via 1 063 webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel (18–84 år), vilket garanterar representativa resultat. Fältperiod: 2–7 februari 2024. Läs mer i bifogat faktablad.

Om oss