Nu startar årets hyresförhandlingar i Lerum och Partille

Nu inleds hyresförhandlingarna om nästa års hyror i Lerum och Partille. Fastighetsägarna menar att hyrorna behöver höjas 12 procent. Utgångspunkten är att hyrorna måste utvecklas i takt med kostnaderna för att hyresrätter ska fortsätta förvaltas på ett långsiktigt och hållbart sätt.

Fastighetsägarna påkallar idag hyresförhandlingar i Lerum och Partille, och yrkar att hyran höjs med 12 procent under nästa år. Yrkandet baseras på den gemensamma vägledningen som tagits fram tillsammans med Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta. Förhandlingen omfattar 440 lägenheter i Lerum och 311 lägenheter i Partille.

Inom ramen för den så kallade trepartsmodellen är Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna överens om vilka faktorer som ska ligga till grund för att beräkna kostnadsutvecklingen för att äga och förvalta hyresrätter. De senaste tre åren har kostnaderna, enligt modellen, ökat med 14 procent.

- Hyran måste utvecklas i takt med kostnaderna. Både branschen och hushållen är hårt pressade, men om fastighetsbranschen inte får kostnadstäckning är det våra hyresgäster som drabbas när fastighetsägare tvingas till neddragningar och måste skjuta fram åtgärder som bidrar till trivsel och nöjdhet, säger Rikard Ljunggren, vd för Fastighetsägarna GFR.

En boende i en normalstor bostadsrättstrea har under det senaste året inte sällan sett sina boendekostnader öka med 8 000 kronor i månaden. Motsvarande för en hyresrätt, med årets yrkande, ligger på cirka 800 kronor.

- Jämfört med andra upplåtelseformer är kostnadsökningen betydligt lägre för hyresrätter. För de hyresgäster som befinner sig i en väldigt ansträngd ekonomisk situation måste det finnas ett starkt socialt skyddsnät, till exempel behöver bostadsbidraget utvecklas och moderniseras, säger Rikard Ljunggren.

Även om förhandlingarna förväntas bli tuffa hoppas Fastighetsägarna att årets förhandlingar kan bli klara snabbare än tidigare år. Bakgrunden är de tidsfrister och den tvistelösning som sedan årsskiftet införts och som nu kan tillämpas för första gången i händelse att parterna inte kommer överens. Därtill finns en vägledning för förhandlingarna som parterna gemensamt utarbetat.

Fastighetsägarna kräver lägre fjärrvärmepriser14.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vid den av Göteborg Energi anordnade prisdislogen den 5 juni meddelade bolaget att kostnadsökningen för 2025 kommer att överstiga de 4 % som bolaget prognoserade vid motsvarande tid förra året. Anledningen är att bränslepriserna inte fallit tillbaka så som man då förutspådde och hoppades. Av det underlag, som bolaget har skickat ut inför dialogen, framgår: ”För att under 2025 åter närma sig ägarens avkastningskrav […] behövs ett resultat kring 600 Mkr. Om detta enbart skulle göras via en prisjustering blir höjningen 11%”. Vilken prisökningen för 2025 verkligen blir meddelas av bolaget vid prisdialogens nästa möte den 19 augusti.