Nu fortsätter årshyresförhandlingarna i norra Kalmar

Tidigare i höstas påkallades årshyresförhandlingarna i Södra Kalmar Län, nu är det dags för orterna i norr att inleda förhandlingar om nästa års hyror. Fastighetsägarna menar att hyrorna behöver höjas 11 procent, när de nu påkallar årshyresförhandlingar i Västervik, Vimmerby och Hultsfred. Utgångspunkten är att hyrorna måste utvecklas i takt med kostnaderna för att hyresrätter ska fortsätta förvaltas på ett långsiktigt och hållbart sätt.

Fastighetsägarna påkallar idag hyresförhandlingar i Västervik, Vimmerby och Hultsfred och yrkar att hyran höjs med 11 procent under nästa år. Yrkandet baseras på den gemensamma vägledningen som tagits fram tillsammans med Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta.

Inom ramen för den så kallade trepartsmodellen är Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna överens om vilka faktorer som ska ligga till grund för att beräkna kostnadsutvecklingen för att äga och förvalta hyresrätter. De senaste tre åren har kostnaderna, enligt modellen, ökat med 14 procent.

- Hyran måste utvecklas i takt med kostnaderna. Både branschen och hushållen är hårt pressade, men om fastighetsbranschen inte får kostnadstäckning är det våra hyresgäster som drabbas när fastighetsägare tvingas till neddragningar och måste skjuta fram åtgärder som bidrar till trivsel och nöjdhet, säger Jonas Hellberg, Ansvarig näringspolitik Fastighetsägarna Kalmar.

En boende i en normalstor bostadsrättstrea har under det senaste året inte sällan sett sina boendekostnader öka med 8 000 kronor i månaden. Motsvarande för en hyresrätt, med årets yrkande, ligger på cirka 800 kronor.

- Jämfört med andra upplåtelseformer är kostnadsökningen betydligt lägre för hyresrätter. För de hyresgäster som befinner sig i en väldigt ansträngd ekonomisk situation måste det finnas ett starkt socialt skyddsnät, till exempel behöver bostadsbidraget utvecklas och moderniseras, säger Jonas Hellberg.

Även om förhandlingarna förväntas bli tuffa hoppas Fastighetsägarna att årets förhandlingar kan bli klara snabbare än tidigare år. Bakgrunden är de tidsfrister och den tvistelösning som sedan årsskiftet införts och som nu kan tillämpas för första gången i händelse att parterna inte kommer överens. Därtill finns en vägledning för förhandlingarna som parterna gemensamt utarbetat.

Kommun

Antal lägenheter i förhandlingen

Yrkande i procent

Hultsfred

Vimmerby

Västervik

Omsättningen ökar stort i Täby centrum7.2.2024 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Idag presenteras Cityindex Täby 2023. Cityindex är en rikstäckande kartläggning som mäter den kommersiella utvecklingen i – och gör jämförelser mellan – Sveriges stadskärnor. Täbys stadskärna, det vill säga området närmast Täby centrum, som är en av stadskärnorna i kartläggningen, ökade med 12 procent år 2022. Det är högre än andra jämförbara regionala stadskärnor. Trots en hård konkurrenssituation i regionen går det bra för Täby centrum.

Sundbybergs centrum ökar i omsättning och befäster sin position som handelsnav7.2.2024 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Idag presenteras Cityindex Sundbyberg 2023. Cityindex är en rikstäckande kartläggning som mäter den kommersiella utvecklingen i – och gör jämförelser mellan – Sveriges stadskärnor. Sundbybergs stadskärna, det vill säga Sundbybergs centrum som är en av stadskärnorna i kartläggningen, ökade med åtta procent Det är högre än andra jämförbara regionala stadskärnor. Trots denna positiva trend visar Cityindex Sundbyberg att handeln tappar omsättning till andra kommuner.