Audi A6 Avant e-tron concept på besök under eCarExpo i Göteborg

Under helgen den 1-3 december arrangeras elbilsmässan eCarExpo på Svenska mässan i Göteborg. En av de förväntade publikdragarna är A6 Avant e-tron concept som visas upp för första gången i Göteborg. Bilen är så länge en konceptbil men har stora likheter med den kommande modellen.

Audi A6 Avant e-tron concept visas upp på eCarExpo i Göteborg

Audi är en av pionjärerna inom elektrifiering och ställer om hela modellprogrammet för att från 2026 enbart lansera elbilar och från 2033 enbart tillverka elbilar. I Audi-montern visas konceptbilen A6 Avant e-tron som bygger på den helt nya elbilsplattformen, Premium Platform Electric (PPE), som får premiär i nya Q6 e-tron under första kvartalet 2024.  Under 2024 premiärvisas även serietillverkade A6 Avant e-tron, en modell som har stora likheter med konceptbilen som visas i Göteborg och förväntas bli en Sverigefavorit.

I Audi-montern visas även nya SQ8 e-tron, som är den sportigare versionen av komfortkungen Q8 e-tron. Unikt för modellen är de tre elmotorerna som ger en boosteffekt på 503 hk/370 kW och ett vridmoment på 973 Nm. Audi visar även ett prov från märkets avdelning för skräddarsydda lösningar, Audi Exclusive, där RS e-tron GT lackerats i specialkulören Velvet purple och fått en interiör som går ton i ton. Prestandaversionen från Audi Sport har en effekt på 646 hk och levererar även när det gäller laddning med 800-voltsteknik och upp till 270 kW. Populära Q4 e-tron har ökat starkt under året och fått en omfattande uppgradering med bland annat ökad motoreffekt, snabbare laddning och utökad standardutrustning.

Under mässdagarna kan besökarna provköra både Audi Q4 e-tron och Audi Q8 e-tron.

SQ8 e-tron
RS e-tron GT
Q4 e-tron

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Nya Audi RS 6 Avant GT - maximal prestanda inspirerad av IMSA GTO6.2.2024 08:29:35 CET | Pressmeddelande

Med inspiration från legendariska Audi 90 quattro IMSA GTO lanserar Audi limiterade Audi RS 6 Avant GT. Prestandamodellen är fullspäckad med exklusiva detaljer både exteriört och interiört, där front- och bakparti är helt nydesignat med kolfiberdetaljer, en markerad takkantsspoiler och 22-tumsfälgar i specialdesign. Interiören har skalstolar, en unik färgsättning och individuell numrering i mittkonsolen. Det lätta, ställbara chassit som är unikt för RS 6 Avant GT och en omarbetad quattro sportdifferential på bakaxeln vässar körupplevelsen. Den 8-cylindriga V-motorn med dubbelturbo har en effekt på 630 hk och ett vridmoment på 850 Nm från 2 300 till 4 500 v/min. Audi RS 6 Avant GT lanseras under andra kvartalet 2024.

Stark i design, komfort och teknik. Uppdaterade Audi Q7.30.1.2024 09:47:48 CET | Pressmeddelande

Audi har förnyat sin stora familjesuv med tydlig design och förbättrad teknik. Exteriören med nya front- och bakpartipartier förstärker den kraftfulla karaktären hos den sjusitsiga familjesuven. Nu erbjuds även valbar design för det digitala dagsljuset i kombination med HD Matrix LED-strålkastare med laser. Även bakpartiet kan individualiseras med digitala OLED-bakljus med fyra valbara utseenden. Nya fälgar, färger, dekorinlägg och säten med kontrasterande sömmar ger ännu fler valmöjligheter när det gäller Q-familjens mest mångsidiga SUV. Nya Audi Q7 har säljstart i början av februari.

Historisk seger för Audi i Dakarrallyt19.1.2024 13:20:31 CET | Pressmeddelande

Audi skriver historia med RS Q e-tron: För första gången vinner en eldriven lågemissionssprototyp med eldrift, högvoltsbatteri och energiomvandlare världens tuffaste ökenrally. Spanjorerna Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt efter cirka 790 mil med ett försprång på en timme och 20 min. Även det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist korsade mållinjen i det legendariska Dakarrallyt.

Audi levererade cirka 1,9 miljoner bilar 2023. Inleder utmanande år från en stark position.11.1.2024 20:23:43 CET | Pressmeddelande

Audi levererade cirka 1,9 miljoner bilar 2023, vilket var en ökning med 17 procent. Elbilarna ökade i ännu högre takt. Med 51 procents ökning jämfört med 2022 levererade märket över 178 000 elbilar under 2023. Den höga efterfrågan ger en en stabil grund inför ett utmanande omställningsår med tydligt fokus på elmobilitet. Världspremiären för Audi Q6 e-tron sker i slutet av första kvartalet 2024.