Audi tar marknad. Ökat med 35 procent i år.

Audi är en av vinnarna på den svenska bilmarknaden hittills i år. Märket fortsätter leverera bilar och har ökat sin andel av den svenska bilmarknaden. Under november stod Audi för 6,2 procent av totalmarknaden med 1584 levererade bilar. Även årets ackumulerade siffror från Mobility Sweden visar på en ökning för märket med de fyra ringarna. Under januari-november ökade leveranserna med 35 procent jämfört med 2022.

Audi fortsätter leverera bilar och ökar marknadsandelarna på den svenska bilmarknaden. Under november innebar det en marknadsandel på 6,2 procent och 1584 levererade bilar. Även årets ackumulerade siffror visar på avancemang för märket med de fyra ringarna. Hittills i år, januari till november, har Audi registrerat 16 334 bilar, en ökning med 35 procent jämfört med 2022 på en dämpad totalmarknad som ökat med 3,2 i år.

Eldrivna Q4 e-tron står för en stor del av framgången och toppar försäljningen i Audi-programmet med en ökning på hela 100 procent under året. Tillsammans med nya Q8 e-tron och e-tron GT stod elbilarna för 47 procent av leveranserna under november.

Normala leveranstider och modelloffensiv under 2024

-  Det är glädjande att vi nu är nere på normala leveranstider för de flesta av våra modeller och kan leverera till alla kunder som fått vänta länge på sina bilar. 2023 har varit utmanande på många sätt så nu ser vi fram emot 2024 då Audi påbörjar en stor modelloffensiv. Nya Audi Q6 e-tron är en stark nyhet som får premiär under första kvartalet, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Audi Q6 e-tron bygger på en helt ny elbilsplattform (PPE) med 800-voltsteknik som kommer att vara basen för en rad kommande modeller från Audi. Under 2024 är det även premiär för A6 e-tron som i helgen den 1-3 december visas som koncept i Avant-utförande på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg.

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Nya Audi RS 6 Avant GT - maximal prestanda inspirerad av IMSA GTO6.2.2024 08:29:35 CET | Pressmeddelande

Med inspiration från legendariska Audi 90 quattro IMSA GTO lanserar Audi limiterade Audi RS 6 Avant GT. Prestandamodellen är fullspäckad med exklusiva detaljer både exteriört och interiört, där front- och bakparti är helt nydesignat med kolfiberdetaljer, en markerad takkantsspoiler och 22-tumsfälgar i specialdesign. Interiören har skalstolar, en unik färgsättning och individuell numrering i mittkonsolen. Det lätta, ställbara chassit som är unikt för RS 6 Avant GT och en omarbetad quattro sportdifferential på bakaxeln vässar körupplevelsen. Den 8-cylindriga V-motorn med dubbelturbo har en effekt på 630 hk och ett vridmoment på 850 Nm från 2 300 till 4 500 v/min. Audi RS 6 Avant GT lanseras under andra kvartalet 2024.

Stark i design, komfort och teknik. Uppdaterade Audi Q7.30.1.2024 09:47:48 CET | Pressmeddelande

Audi har förnyat sin stora familjesuv med tydlig design och förbättrad teknik. Exteriören med nya front- och bakpartipartier förstärker den kraftfulla karaktären hos den sjusitsiga familjesuven. Nu erbjuds även valbar design för det digitala dagsljuset i kombination med HD Matrix LED-strålkastare med laser. Även bakpartiet kan individualiseras med digitala OLED-bakljus med fyra valbara utseenden. Nya fälgar, färger, dekorinlägg och säten med kontrasterande sömmar ger ännu fler valmöjligheter när det gäller Q-familjens mest mångsidiga SUV. Nya Audi Q7 har säljstart i början av februari.

Historisk seger för Audi i Dakarrallyt19.1.2024 13:20:31 CET | Pressmeddelande

Audi skriver historia med RS Q e-tron: För första gången vinner en eldriven lågemissionssprototyp med eldrift, högvoltsbatteri och energiomvandlare världens tuffaste ökenrally. Spanjorerna Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt efter cirka 790 mil med ett försprång på en timme och 20 min. Även det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist korsade mållinjen i det legendariska Dakarrallyt.

Audi levererade cirka 1,9 miljoner bilar 2023. Inleder utmanande år från en stark position.11.1.2024 20:23:43 CET | Pressmeddelande

Audi levererade cirka 1,9 miljoner bilar 2023, vilket var en ökning med 17 procent. Elbilarna ökade i ännu högre takt. Med 51 procents ökning jämfört med 2022 levererade märket över 178 000 elbilar under 2023. Den höga efterfrågan ger en en stabil grund inför ett utmanande omställningsår med tydligt fokus på elmobilitet. Världspremiären för Audi Q6 e-tron sker i slutet av första kvartalet 2024.