Bostadssökande lyfter fram fördelarna med delat boende

Att dela bostad med andra människor kan vara en väg in på bostadsmarknaden, men det kan också vara något som man väljer för att det ger mervärden som man inte får när man bor ensam.

Tre personer i ett kök hjälps åt med att laga mat.

Av de som är registrerade hos Bostadsförmedlingen kan var femte person tänka sig att bo i kollektiv eller i andra typer av delade bostäder. Yngre är mer positiva än äldre och kvinnor är något mer positiva än män.

Det man kan tänka sig att dela med andra är framförallt sådant som man kanske inte skulle ha tillgång till i ett singelhushåll. Det kan till exempel röra sig om balkong, terrass, uteplats, innergård, trädgård och odlingslådor samt hobby- och träningsrum. Sådant som man däremot förväntar sig att rå över själv i en egen lägenhet, som badrum, toalett och kylskåp, är mindre lockande att dela.

Fördelar med att dela boende

Den största fördelen med ett delat boende är att boendekostnaderna kan bli lägre. Av de som kan tänka sig att dela bostad med andra tycker sex av tio att det är en viktig fördel. Bland 18–24-åringarna är det ännu fler; sju av tio.

Ett tecken på att bostadsmarknaden är svår är att sammanlagt två av tio av de som kan tänka sig en delad bostad ser det som en viktig fördel att man överhuvudtaget har en bostad. Även här utmärker sig 18–24-åringarna, genom att tre av tio lyfter fram den fördelen. För dem kan alltså det delade boendet vara en väg in på bostadsmarknaden.

Men att dela bostad kan också ge andra värden. Ungefär en tredjedel av alla som är positiva till sådana boendeformer lyfter fram möjligheterna att kunna hjälpas åt, träffa nya människor och slippa vara ensam. De allra yngsta och de allra äldsta är mer benägna än andra åldersgrupper att framhålla de sociala fördelarna, vilket tyder på att det finns förutsättningar för delade boendelösningar över generationsgränserna.

Delade bostäder hos Bostadsförmedlingen

Hos Bostadsförmedlingen förekommer olika typer av delade bostäder, bland annat kollektivhus, rum i studentkorridor och bostäder med kompiskontrakt.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Bostadsförmedlingen i Stockholm i oktober 2023. Den besvarades av 3 971 bostadssökande. Svaren är viktade för att vara representativa för hela bostadskön.

Bostadsförmedlingen i Stockholm förmedlar hyreslägenheter i hela Stockholmsregionen och samarbetar med cirka 200 bostadsbolag. Vi är länken mellan bostadssökande och fastighetsägare och har över 75 års erfarenhet av Stockholms hyresmarknad. Med cirka 130 medarbetare ingår vi i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Läs mer på bostad.stockholm.se.