Wresfit – Årets Träningsform för Alla

Svenska Brottningsförbundet satsar på att lyfta fram träningsformen Wresfit inför det nya året. Wresfit, inspirerad av brottning, erbjuder en utmanande och givande fysträningsform tillgänglig för alla. Med över 30 klubbar, runt om i Sverige, som håller i Wresfit-pass runt om i landet vill vi uppmana fler att hitta dit och ta del av denna unika träningsupplevelse.

Wresfit, grundades 2018 som en del av projektet "Tillsammans för fler i rörelse" i samarbete med RF & Svenska spel, har utvecklats till en populär och tillgänglig träningsform. Inspirerad av brottning, erbjuder Wresfit en rolig och resultatinriktad väg till fysträning.

"Wresfit är för alla – från motionärer och gamla brottare till de som aldrig tidigare varit i kontakt med brottning eller någon annan idrott. Det är en utmanande träningsform som passar alla som vill prova något nytt och spännande," säger Sebastian Persson som är Wresfit-instruktör i IK Sparta, Malmö.

Sähär säger landslagschefen Zakarias Tallroth, som utvecklade konceptet, om Wresfit. "Visionen från start var ganska enkel, få fler människor i rörelse och samtidigt sprida den otroliga kunskap om träning som alla våra tränare och ledare runt om i landet besitter. Men efter lanseringen kunde vi snabbt se andra synergieffekter. För att lyfta en av många så såg vi fler och fler föräldrar till barn som brottades som anslöt sig till Wresfit-passen. Där fick de inte bara en bättre förståelse för brottning som idrott utan man kunde också se ett större engagemang i föreningen. Idag har vi till exempel flera barn och ungdomstränare runt om i landet som hittade till brottningen genom att börja träna Wresfit."

Wresfit vänder sig till både individuella utövare och idrottslag och är utformad för att vara tillgänglig och givande för alla. Träningen bygger på brottningens grunder och utmanar deltagarna att ta sina fysiska prestationer till nya höjder.

För mer information om Wresfit, inklusive klubbar som erbjuder träningen och färdiga träningspass, besök vår hemsida: https://wresfit.simplero.com

Upptäck fördelarna med Wresfit och gör det till ditt träningsval för det kommande året. Bli en del av gemenskapen och låt brottningen inspirera din väg till en starkare och hälsosammare livsstil.

Världskvalet - sista chansen för brottningslandslaget att säkra OS-biljetter18.4.2024 11:20:47 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv tävling under europakvalet i Baku står Sveriges brottningstrupp inför en ny avgörande utmaning – att säkra de återstående platserna till OS i Paris i sommar. Med blicken riktad mot Istanbul den 9-11 maj, där sista chansen att säkra en kvotplats till sommarens OS och världskvalet hålls, är det nu eller aldrig för vår landslagstrupp som innefattar åtta brottare.

Sofia Mattsson: En av Sveriges främsta brottare hedras av Kungen7.3.2024 17:00:00 CET | Pressmeddelande

Gällivare SKs världsmästarinna och olympiska medaljör, Sofia Mattsson, kommer att ta emot en prestigefylld medalj från Kungen för sina exceptionella prestationer till svensk idrott. Med en imponerande karriär som brottare och en lång meritlista som inkluderar bland annat VM-guld, OS-brons, ytterligare sju VM-medaljer och sex EM-guld, har Mattsson cementerat sig som en av Sveriges mest framstående idrottare.