Hyresförhandlingarna med Simrishamns Bostäder AB är klara

Hyresgästföreningen och Simrishamns Bostäder AB har kommit överens om hyrorna för 2024. Höjningen blir i genomsnitt 5,5 procent och gäller från 1 januari 2024. I förhandlingen har vi tagit hänsyn till bland annat de allmänna kostnadsförändringarna på orten.

förhandling

Årets hyresförhandlingar präglas generellt av ett än mer ansträngt samhällsekonomiskt läge än i fjol. En ekonomisk situation som påverkar alla parter, och där hyresgäster under en längre tid fått se sina marginaler krympa och försvinna genom inflation och höga hyreshöjningar.

– Vi är medvetna om att det blir en tung smäll för många, med tanke på att vi är inne på andra året med en levnadskostnadskris och hyresgäster som är väldigt hårt pressade ekonomiskt. Men i en förhandling måste bägge parter vara villiga att närma sig varandra och hitta lösningar, och denna förhandling har präglats av ett avvägande mellan hyresgästernas intressen och bolagets behov, säger Christian Lundberg, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen södra Skåne.