Uppesittaren – här börjar julen

Han varit med som gäst i Uppesittaren vid ett flertal tillfällen. Nu ska Daniel Norberg för första gången ta oss mot julafton i rollen som programledare. Vid sin sida har han den rutinerade Lotta Engberg.

– Så fint att dan-före-dan få umgås med alla där hemma, säger Daniel.

Mathias Otterberg

Det är en kväll som hade premiär redan 1995 och som idag finns med på Nordiska Museets samling över svenska traditioner. Uppesittaren är en afton som Daniel Norberg verkligen ser fram emot att få leda tillsammans med Lotta Engberg.

– Jag har fått äran att vara gäst i Uppesittaren under många år, och det har nästan blivit som ett andra hem. I år kommer det vara jag som håller i trådarna och julen kunde verkligen inte börjat bättre! Så fint att få umgås med er där hemma samtidigt som vi gör en bra sak för föreningslivet.

Förra året blev överskottet enbart från Uppesittaren 117 miljoner kronor att fördela på landets klubbar och organisationer.

Lördag 23 december är det dags igen.

Här börjar julen.

Med start 19.30 i TV4 och uppemot fem timmar framåt är det tid för en folklig angelägenhet med Daniel och Lotta som programledare.

Med fem bingospel.

Med en vinstpott på 234 miljoner.

Med artister som Lasse Stefanz, Lisa Nilsson & Viktor Norén, Theoz, One More Time, Marsha Songcome och Dad Harmony.

Med David Lindgren som med sin fantastiska stämma sjunger in julen med "Oh helga natt”.

Med Tina Nordström bland kastruller och mat i julköket.

Med rimstuga bestående av Arantxa Álvarez, David Hellenius och Edward af Sillén, ordkonstnärer utöver det vanliga.

Med stor orkester, värme, glädje och mysfaktor, bjuder kvällen på julkänsla i överflöd.

– Vi jobbar för att Uppesittaren hela tiden ska bli ännu bättre och ännu mysigare för varje år. Att ”Här börjar julen” blivit ett vedertaget begrepp visar att vi lyckats och är något vi är väldigt stolta över, säger Jens Mikkelsen, produktansvarig för BingoLotto.

Hans Sahlin, vd på ideella Folkspel:

– Vi befinner oss i en orolig tid och med en värld innehållande krig, inflation och ökade hushållskostnader. Då känns det mer än bra att kunna erbjuda en kväll där familj, släkt och vänner samlas och umgås tillsammans med Uppesittaren. Vi vet också att det finns alldeles för många som är ensamma under årets högtider och för vilka vi finns som en vän och ett sällskap.

Ungefärliga hålltider Uppesittaren 2023

20.02: Ettans bingo.

20.35: Tvåans bingo.

21.13: Treans bingo.

22.20: Fyrans bingo.

23.02: Femmans bingo.

För mer information:

John Sarafian, PR-ansvarig Uppesittaren/BingoLotto

john.sarafian@folkspel.se

0733–608480.

Folkspel är en ideell organisation som har 74 riksorganisationer som medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv möjligheten att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat uppemot 18 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten.  Folkspel har 140 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

Läs mer på www.Folkspel.se

Visste du att Folkspel är en ideell och politiskt obunden organisation, med 74 riksorganisationer som medlemmar? Vi är helt enkelt föreningslivets eget lotteribolag och drivs helt utan privata vinstintressen. Allt överskott går tillbaka till Sveriges fantastiska och unika föreningsliv.

Sedan starten 1991 har 17 miljarder kronor gått tillbaka till våra medlemmar. Det är medel som vi vet gör en enorm nytta, såväl för samhället som alla verksamheter runt om i landet. Det är den nyttan som driver oss framåt.