Så reste vi 2023 – nivåer högre än innan pandemin trots det ekonomiska läget

Efter år av pandemi som begränsat resandet, följt av ett år av ekonomiska svårigheter, så är reslusten bland svenskarna stark. Höjda räntor, matpriser och inflation tycks inte ha haft en alltför stor påverkan på resandet, och resebyrån Tickets resestatistik visar att bokningsläget under 2023 varit 3 procent högre än 2019. Många välkända resmål ses i topplistan, men många nya destinationer har också gjort sig kända 2023, där Spanien varit det land som varit mest populärt.

De senaste åren har varit präglade av pandemi, reserestriktioner, passproblem och strejker. Nu när resebranschen återgått mer till ett normalläge har svenskarna beslutat sig för att boka sina efterlängtade utlandsresor och ge sig iväg. Sommarresandet fick en extra skjuts efter midsommar, då det ostadiga sommarvädret gjorde att bokningarna ökade med 23 procent jämfört med de föregående månaderna.

Jag tror att alla bara ville ut igen, hemestrandet har gjort sitt och nu vill vi tillbaka till solen och stränderna. Många reser till nya destinationer, men många reser även tillbaka till sina gamla favoriter. Gemensamt är att folk reser för fullt igen, vilket gläder oss, säger Vincent Goodbrand, PR- och Kommunikationsansvarig på Ticket.

Under 2023 har kortare resor tagit täten, både när det gäller avstånd till destination och reslängden. Svenska resenärer har, jämfört med 2019, valt att korta ner semestern med i genomsnitt två dagar. Flygresorna blir också kortare, och Thailand är det enda resmålet utanför Europa som är kvar på topplistan. Europa har sett en imponerande ökning på 12 procent i bokningsläget jämfört med 2019. Denna trend kan förklaras av de högre flygpriserna till följd av inflationen, samt att svenska resenärer prioriterar smidigt och bekymmersfritt resande utan mellanlandningar. Många har även valt bort USA som resmål på grund av den svenska kronans värdefall gentemot dollarn.

Trots det ekonomiska läget sitter det långt inne att helt avstå den efterlängtade semesterresan efter tre svåra år, men många anpassar naturligtvis sitt resande efter plånboken genom att till exempel avstå långresor och i stället hålla sig inom Europa. Vi ser ändå att många länder Sydostasien börjar komma tillbaka, trots dyrare flygbiljetter kan man här fortfarande komma billigt undan eftersom kronan inte försvagats lika mycket som mot euron och dollarn, säger Vincent Goodbrand.

Mest populära resmålen under 2023:

1. Malaga (9)
  2. Alicante (Ny)
  3. Mallorca (6)
  4. Gran Canaria (2)
  5. London (5)
  6. Bangkok (1)
  7. Barcelona (Ny)
  8. Paris (3)
  9. Berlin (Ny)
  10. Nice (Ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m den 17 december 2023 med avresa under 2023. Siffror inom parentes visar placering samma period 2019.

Få försmak på sommaren utan trängsel – här hittar du de autentiska spanska pärlorna2.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spanien har under de senaste åren varit ohotad etta som favoritdestination bland svenskar – och så även 2024. Siffror från resebyrån Tickets SIFO-undersökning visar på att allra flest (15 procent) väljer Spanien som det land de helst vill besöka 2024. Resmål som Mallorca, Malaga och Gran Canaria är klassiker som är populära år efter år. Om man vill besöka mer outforskade resmål är Estepona, Cadiz och San Sebastian guldkorn att upptäcka