AMAZON SATSAR PÅ SVENSK HOCKEY OCH BLIR NY PARTNER TILL SHL OCH SDHL

Amazon.se kliver in som officiell partner till SHL samt huvudpartner till SDHL. Tillsammans med högstaligorna för både damer och herrar vill Amazon stötta svensk hockey och bidra till att skapa den bästa hockeyupplevelsen för svenska fans.

Stockholm 14 december 2023: Hockeysäsongen 2023/24 är i full gång med Amazon som officiell partner till SHL samt huvudpartner till SDHL.

”Jag är både glad och stolt över att Amazon går in som partner till SHL och SDHL. Det var självklart för oss att stötta både herr- och damligorna för att hjälpa dem växa. Ishockey är en fantastisk sport som samlar fans över hela landet, och vi ser fram emot att bidra till att skapa den bästa hockeyupplevelsen för svenska fans”, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.se.

Amazon.se lanserades i Sverige under hösten 2020, och säljer miljontals produkter till låga priser med snabb leverans till hela landet. Nu inleds ett partnerskap mellan Amazon, SHL och SDHL, som till en början innebär att Amazon kommer att synas i en av tekningscirklarna i arenorna, men svenska fans kommer på sikt även kunna hitta merch från SHL i en brand store på Amazon.se

”Vi är givetvis oerhört stolta och glada att Amazon.se väljer att investera i svensk hockey och våra högsta ligor. SHL strävar mot att bli världens bästa ishockeyupplevelse 2030 och har de senaste åren arbetat intensivt med att hitta nya starka varumärken att förknippas med. Att få till ett omfattande samarbete med Amazon är en stor framgång och vi är extra glada att Amazon tänker holistiskt och även väljer att gå in ett stort samarbete med SDHL”, säger Peter Allvin, kommersiell chef på SHL.

Det känns otroligt roligt att Amazon.seväljer att gå in som partner till både SDHL och SHL. Vi har strävat och strävar inom SDHL att hela tiden utöka intäkterna för att ta kliv framåt och skapa bättre förutsättningar inom damhockeyn, det kommer Amazon vara med och bidra med nu, säger Angelica Lindeberg, verksamhets -och kommersiell chef på SDHL.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2022/2023 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.