Stort antal svenska domare på internationella uppdrag

Varje säsong har Sverige domarrepresentation i internationella sammanhang. Under säsongen 2023/2024 kommer sammanlagt 21 domare, jämnt fördelat mellan huvud- och linjedomare, uttagna för internationella uppdrag.

Att svenska domare är representerade på så bred front internationellt är ett bevis för den höga nivå våra domare håller, samt att IIHF har ett otroligt stort förtroende för hur vi arbetar med och kring domarna i Sverige. Det är mycket glädjande och något vi ska vara stolta över! Det är även ett kvitto på att våra domarorganisationer gör ett riktigt fint jobb med rätt inriktning, säger David Bergman, domaransvarig på Svenska Ishockeyförbundet.

Sex av domarna är uttagna för att döma i den högsta divisionen på Junior-VM, U18 Dam-VM samt U18-VM. Slutgiltig uttagning för herr-VM, som är säsongens avslutande turnering, sker under våren.

Utöver 21 aktiva på isen är Sverige också välrepresenterade när det gäller domarcoacher och videomåldomare.

Jag kan med stolthet konstatera att våra svenska domare är väl representerade på internationella turneringar även denna säsong. Ett kvitto på att våra huvud-och linjedomare håller en mycket hög internationell standard och är efterfrågade att döma de stora turneringarna. Vidare är det glädjande att våra videomåldomare och domarcoacher får möjligheten att även jobba på den internationella arenan” säger, Thomas Thorsbrink, domaransvarig på SHL.

Ta del av representerade domare här:  https://www.shl.se/article/4i6as5p-403dd/view

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2022/2023 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.