Sportbladet och SHL förlänger partnerskap

Sportbladet och SHL förlänger sitt långa partnerskap med ytterligare tre säsonger. Sportbladet fortsätter därmed som en av ligans huvudpartners och samarbetet fördjupas på den digitala sportarenan.

Sportbladet och SHL, Svenska Hockeyligan, förlänger sitt partnerskap ytterligare tre år. Foto: Bildbyrån/SHL

Partnerskapet mellan Sportbladet och hockeyligan är ett av de äldsta i Sverige, dåvarande Elitserien och Aftonbladet inledde partnerskapet redan i början av 1960-talet.

SHL-klubbarna är spridda över hela landet – från Luleå i norr till Malmö i söder, och ligan befinner sig i sportens absoluta toppskikt med ett högt intresse över hela säsongen. Både sett till publikmängd och medialt. En fjolårssäsong med drygt 2.5 miljoner besökare på arenorna visar att intresset för svensk hockey är betydande.

Samarbetet omfattar exponering av Sportbladets varumärke i SHL-arenorna, gemensamma marknadsaktiviteter och annan relevant kommersiell aktivering från både SHL och Sportbladet i ett nära partnerskap.

– Vi är mycket glada att kunna förlänga vårt marknadsavtal med SHL. Det bygger vår produkt och ger oss större möjligheter framåt att ge våra användare bra innehåll och våra annonsörer en stark och tydlig koppling till hockey, säger Magnus Herbertsson, Sportchef på Aftonbladet och ansvarig för affärsområdet Sportbladet.

Konkret innebär samarbetet bland annat att Sportbladet får tillgång till SHL:s statistiktjänst, möjlighet till mer unikt innehåll, riktade marknadsaktiviteter i arenorna och gemensamma kampanjer i respektive kanaler.

– Långsiktiga samarbeten är oerhört viktiga för oss på SHL och med Aftonbladet har vi haft en partnerrelation ända sedan 1997, därför är det extra roligt att nu kunna berätta att vi förlängt samarbetet med ytterligare tre år. Vi ser en hel del nya och innovativa initiativ från Aftonbladets sida där de till exempel sände vår gemensamma upptaktsträff med Svenska damhockeyligan, SDHL, men även satsningen på Hockeymorgon som är ett utmärkt tillskott för hockeyintresserade, säger Peter Allvin, kommersiell chef på SHL.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Herbertsson, sportchef och stf ansvarig utgivare för Sportbladet. Telefon: 070-610 23 62. E-post:magnus.herbertsson@aftonbladet.se.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2022/2023 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.