SHL och Handelshögskolan i världsunikt forskningssamarbete om hockey, supporterskap och lycka
Hur bidrar hockey till en persons och ett samhälles välmående, gemenskap och lycka? Ett nytt forskningssamarbete mellan Svenska Hockeyligan (SHL) och Handelshögskolans Center for Wellbeing, Welfare and Happiness ska följa 5 000 hockeybesökare genom med- och motgångar med målet att förstå hur SHL med 14 klubbar påverkar välmående och välfärd.
Hockey skapar känslor och drar storpublik. Med över 2,5 miljoner besökare på arenorna förra säsongen och miljontals fler via TV och digitala kanaler, är Svenska Hockeyligan Sveriges mest besökta evenemang. Genom SHL och klubbarnas gemensamma verksamheter, samhällsengagemang och samarbeten med över 13 000 företag, kommuner, organisationer och föreningar finns en stor påverkanskraft både lokalt och nationellt.
Därför inleder nu SHL och Handelshögskolan ett nytt världsunikt forskningssamarbete, som ska följa ligan och klubbarnas supportrar och besökare över flera säsonger. Målet är att förstå hur supporterskap genom klubbarnas gemenskaper, upplevelser och matcher sammantaget påverkar välmående och välfärd på både individ- och samhällsnivå.
– Jag och vi är engagerade och förväntansfulla över att få följa hur lycka, välmående, välfärd uppstår och tar sig uttryck i gemenskaper och på orter över hela Sverige. Det ger oss också möjlighet att testa olika aktiviteter tillsammans med SHL för att öka lyckan i de här gemenskaperna och orterna. Det är en långsiktig satsning över många år, säger professor Micael Dahlen, som leder Center for Wellbeing, Welfare and Happiness.
Forskning för en lyckligare SHL-gemenskap
Forskarna kommer att rekrytera en panel på 5 000 deltagare bland ligans besökare. Paneldeltagarna kommer att få veckovisa enkäter under hela säsongen 2024/2025. Genom att följa besökares upplevelser under både vinster och förluster, kommer forskarna att kunna samla data om hur engagemang i hockeyn påverkar individers och samhällens välmående över tid. Målet är att ge konkret vägledning till både SHL och andra samhällsaktörer om hur idrott kan skapa långsiktigt välmående.
– Genom samarbetet med Micael Dahlen och Center for Wellbeing, Welfare and Happiness förstärker vi partnerskapet med Handelshögskolan, vilket är mycket spännande. Forskningen kommer att bidra till att öka vår förståelse, medvetenhet och ge nya kunskaper och lärdomar att omsätta vidare i den kraft som finns i hockeyns gemenskap och inom SHL, säger Johan Cahling, chef för hållbar utveckling på SHL.
Kontakter
Johan CahlingChef Hållbar utveckling
Tel:070-269 99 27johan.cahling@shl.seMicael DahlenCenter for Wellbeing, Welfare and Happiness, Handelshögskolan i Stockholm
micael.dahlen@hhs.seSHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2024/2025 är: Brynäs IF, Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.
Om Handelshögskolan i Stockholm
Handelshögskolan i Stockholm är den ledande handelshögskolan i Norden och Baltikum och har ett högt anseende i Sverige såväl som internationellt. Forskning i världsklass utgör grunden för våra utbildningar som består av kandidat-, master- och forskarutbildning, ett MBA-program och ett stort utbud av executive education. Våra program är utvecklade i nära samarbete med både forskning och näringsliv, vilket ger våra studenter stora möjligheter att uppnå ledande positioner i företag och andra organisationer.
Handelshögskolan är ackrediterad av EQUIS, som garanterar att både undervisning och forskning håller högsta internationella standard. Handelshögskolan är också den enda svenska medlemmen i CEMS och PIM, som är samarbeten mellan ledande handelshögskolor i världen, vilket bidrar till den höga kvalitet som Handelshögskolan är känd för.
Presskontakt
Ylva Mossing
Content and Media Relations Manager
Email: ylva.mossing@hhs.se
Telefon: +46 730 97 26 16
Mer information om Handelshögskolan i Stockholm, samt alla våra pressmeddelanden, hittar du på hhs.se.
Följ SHL Svenska Hockeyligan AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SHL Svenska Hockeyligan AB
SHL, SDHL och Spendrups Bryggeri AB förlänger partnerskapet till 20305.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Några veckor in i säsongen 24/25 kan vi glädjande meddela att SHL, SDHL och Spendrups förlänger sitt befintliga avtal med ytterligare fem säsonger, fram till säsongen 2029/2030. Det långsiktiga partnerskapet speglar samtliga parters gemensamma målsättning att förstärka arenaupplevelsen och vidareutveckla den för både befintliga och nya målgrupper.
Ackreditera er till SHL:s nya mediaguide7.10.2024 16:41:57 CEST | Pressmeddelande
SHL har till säsongen 24/25 skapat en ny kompletterande sida för press och media. Där hittar ni nyheter, kontaktuppgifter, grafiskt material och annan nyttig information för press. Ackreditera er idag!
SHL checkar in hos BWH Hotels20.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
När pucken släpps för säsongsstart kommer SHL:s domare att vara mer utvilade än någonsin. Tack vare ett nytt partnerskap mellan BWH Hotels och SHL, får domarna möjlighet att ladda upp och återhämta sig på hotell över hela landet. När de kliver av isen och lämnar skridskorna bakom sig, blir BWH Hotels deras trygga viloplats mellan matcherna.
Stricct Travel och SHL i nytt samarbete19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Stricct Travel har i dagarna tecknat ett samarbetsavtal med SHL för kommande tre säsonger. Som partner till SHL kommer de medverka till att effektivisera och utveckla SHL:s resande.
VÄLKOMMEN TILL EN NY SÄSONG AV FANTASY SHL2.9.2024 16:26:49 CEST | Pressmeddelande
Idag slår vi upp portarna för Fantasy SHL för säsongen 2024-25, vårt fantasyspel där nästan 35.000 användare deltog under fjolåret. Med en budget på 100 miljoner väljer man ut 15 spelare från SHL-klubbarna, där spelarnas prestationer på isen omvandlas till poäng för sitt lag. Tävla mot kompisar, andra supportrar och ja, hela Sverige, i kampen om vem som är bäst!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum