Så ser chefernas träningsvanor ut 2023

Styrketräning ligger i topp, följt av löpning och cykling när Sveriges chefsorganisation Ledarna tar tempen på chefernas träningsvanor med hjälp av undersökningsföretaget Novus. Padel placerar sig som sjua på listan.

För första gången har Ledarna kartlagt vilka motionsaktiviteter som chefer ägnar sig åt. 1 480 chefer har besvarat undersökningen, där chefsnivåer från första linjens chefer upp till vd:ar ingår.

Sammantaget fördelar sig de mest populära motionsaktiviteterna enligt nedan. Notera att flera svar var möjliga:

1. Styrketräning (43 procent)
  2. Löpning (32 procent)
  3. Cykling (26 procent)
  4. Utförsåkning (23 procent)
  5. Gruppträning (aerobics, zumba etc) (19 procent)
  6. Längdskidåkning (18 procent)
  7. Padel (15 procent)
  8. Långfärdsskridskor (5 procent)
  9. Fotboll (4 procent)
  10. Badminton/innebandy/tennis (3 procent)

Eftersom den padel-spelande mellanchefen blivit något av ett samtidsfenomen valde Ledarna att titta närmre på just den sporten.

- Omräknat till antalet chefer landar vi på runt 15 000 mellanchefer som spelar padel. Nu har vi en ungefärlig siffra på hur populär sporten är, säger Joakim Pettersson, chef för Samhälle & Utredning, Ledarna.

De mest populära motionsloppen cheferna deltagit i var:

1. Vårruset (22 procent)
  2. Blodomloppet (19 procent)
  3. Halvmaraton (valfri ort) (10 procent)
  4. Midnattsloppet/Tjejmilen (10 procent)

Novus genomförde undersökningen i Ledarnas chefspanel, där 1 480 chefer svarat. Det motsvarar en svarsfrekvens på 36 procent. Mätningen gjordes i maj 2023. Hos SCB ingår mellanchefer i en kombinerad grupp av funktions- och mellanchefer, de kallas även nivå 1-chefer. År 2022 fanns här totalt 94 600 chefer. Detta motsvarar våra högre chefer och mellanchefer. Totalt finns det knappt 400 000 chefer i Sverige.

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med fler än 98 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer på ledarna.se.