Kommunals krav i avtalsrörelsen 2024

Idag presenterar Kommunal avtalskraven inför förhandlingarna om nytt kollektivavtal med SKR och Sobona under 2024. Kommunal vill bland annat förändra löneavtalet så att det blir en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling och även skapa hållbara arbetstider genom årliga bemanningskartläggningar och att försvåra användandet av delade turer. Avtalet är Sveriges största och berör cirka 1,2 miljoner löntagare.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande och Johan Ingelskog, Avtalssekreterare Foto: Fredrik Sandin Carlson

- Det är de yrkesskickliga medlemmarna i Kommunal som får vården, skolan och omsorgen att fungera. Men de behöver fler kollegor, bättre villkor och högre löner. Det här är inga nyheter för vår motpart som alltid har kompetensförsörjningen för ögonen. Vi förutsätter att de kommer gå oss till mötes, säger Malin Ragnegård, ordförande, Kommunal.

En del i att förbättra avtalet handlar om att förhandla fram ett nytt lönesystem. Lönesystemet ska säkerställa att medlemmarna får en god löneutveckling och det ska ha en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling under hela arbetslivet. En grundläggande förutsättning för att ett nytt lönesystem ska få legitimitet är att löneavtalet är tydligt och transparant, så att jag som arbetstagare förstår på vilka grunder jag får den lön jag får.

- Lönesättningen som den ser ut idag fungerar inte som vi önskat. Det finns en hög grad av godtycke och 7 av 10 medlemmar upplever att de lönekriterier som finns på arbetsplatsen inte följs. Ska vi ha ett lönesystem med hög legitimitet så måste det finnas en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare, Kommunal.

Kommunal kräver också förbättringar för att skapa hållbara arbetstider. Rätt bemanning, kontinuitet, förutsägbarhet och så regelbunden arbetstidsförläggning som möjligt, är alla nyckelfaktorer för en god arbetsmiljö. De krav som Kommunal ställer för att förbättra arbetstiderna innefattar arbetstidsförkortning, begränsning av delade turer och ett tvång för arbetsgivaren att genomföra årliga bemanningskartläggningar.

- Utan tillräcklig vila och återhämtning riskerar man sin hälsa, både fysisk och psykisk. Många medlemmar har yrken med krävande långa arbetspass i branscher med en kronisk underbemanning. Ofta med ohållbara scheman som följd, vilket får långvariga och allvarliga konsekvenser för hälsan. Utan hållbara arbetstider blir branschen aldrig attraktiv, säger Malin Ragnegård.

Mer information om Kommunals avtalsyrkanden till SKR och Sobona finns på kommunal.se.

Om oss