Regelförenklingar kan sänka matpriset enligt ny rapport
Svenska livsmedelspriser i butik har inte ökat snabbare än EU-snittet, trots kronförsvagningen och att producentpriser för svenska livsmedel ökat snabbt. Det visar en ny rapport av nationalekonomen Stefan Fölster som publiceras idag. Fölster lyfter även hur en rad olika regleringar och avgifter har slagit igenom i prisökningar, och hur regelförenklingar på motsvarande sätt skulle sänka dem. Han konstaterar också att statens intäktsökning till följd av moms på högre livsmedelspriser har ökat och att en uppluckring av det kommunala planmonopolet skulle kunna sänka matpriserna.

Det finns många faktorer som påverkar livsmedelspriset, och leveranskedjorna för livsmedel är komplexa. För att öka kunskapen om olika faktorers påverkan har nationalekonomen Stefan Fölster, på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel, tagit fram rapporten Varför livsmedelspriser har stigit och hur de kan sänkas. I rapporten analyserar Fölster prisökningar på livsmedel och dess orsaker på kort och lång sikt. Omvärldsfaktorer som kriget i Ukraina, ökade energipriser, kronförsvagning och en expansiv makroekonomisk politik i många länder efter pandemin har spelat en roll. Men många långsiktiga faktorer som ökad miljöhänsyn, utfiskning, lönekostnader, regleringar och skatter påverkar även livsmedelspriset i butik.
- Regleringar och avgifter som enligt utvärderingar är onödiga eller kontraproduktiva har smugits sig på under de goda åren. De har höjt livsmedelspriser väsentligt. Och regering och riksdag kan skruva tillbaka dessa för att motverka inflationen. Det är där bollen ligger, säger Stefan Fölster.
Några av Fölsters slutsatser i rapporten är:
- Svenska livsmedelspriser i butik har inte ökat snabbare än EU-snittet, trots att kronförsvagningen har ökat importpriser och trots att producentpriser för svenska livsmedel ökat snabbare än snittet i EU.
- Mängden regleringar och avgifter leder till prisökningar på livsmedel, på grund av till exempel höga kostnader för tillstånd och tillsyn, eller begränsningar och utmaningar som skapas med det kommunala planmonopolet.
- Statens ökade momsintäkter på grund av fördyring av livsmedel uppgår till 11,7 miljarder kronor 2023 jämfört med 2020. Det innebär att enbart statens intäktsökning till följd av moms på högre livsmedelspriser är nästan dubbelt så stor som hela livsmedelshandelns rörelsemarginal beräknas bli i år.
- Genom att se över det kommunala planmonopolet, så att kommuner tillgodoser invånarnas intresse av en god konkurrens, visar befintliga studier att matpriserna kunde bli minst 5 procent lägre vid en förbättrad konkurrens.
- Antalet regleringar, avgifter, tillstånd och tillsyner en livsmedelsbutik måste hantera ökar för varje år som går. Det driver administration, mantimmar och kostnader, vilket Fölster lyfter i på ett tydligt sätt sin rapport. Vi vet att regeringen är på gång att tillsätta ett regelförenklingsråd som ska arbeta för att minska regelkrånglet, i denna rapport ser vi tydligt hur stort det behovet är, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Rapporten presenteras idag, den 15 december, på ett frukostwebbinarium kl. 08.00 arrangerat av Svensk Dagligvaruhandel, för att följa sändningen logga in HÄR.
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.
Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande
Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.
Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt
Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.021.3.2025 13:35:18 CET | Pressmeddelande
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum