Ny prognos för julhandeln – väntas omsätta 21,5 miljarder kronor
För många handlare är julen den viktigaste handelshögtiden. Det blir ett rejält uppsving i försäljning när julklappar och mat ska inhandlas. Men de kärvare ekonomiska tiderna påverkar. Svensk Handels prognos visar att julhandeln väntas minska med 500 miljoner kronor jämfört med förra året.
Ett oroligt år, med hög inflation på såväl varor som tjänster, samt höga ränteutgifter, har medfört att konsumenternas köpkraft urholkats. Detta märks av inom julklappshandeln, som prognosticeras uppgå till 21,5 miljarder kronor i år, vilket är en nedgång med 500 miljoner kronor från föregående år, då siffran var 22 miljarder kronor. Mätt i försäljningsvolym är tappen än större, givet att den höjda prisnivån räcker till färre varor.
- För många handlare blir årets julhandel viktigare än någonsin. Det är bråda dagar i handeln och försäljningen kommande dagar är avgörande för att balansera upp ett ekonomiskt tufft år. Samtidigt har många konsumenter tvingats till en bantad julklappsbudget i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Allt fler julklappar köps second hand
Ett ökat fokus på hållbarhet i samhället, i kombination med en större prismedvetenhet bland konsumenter, har medfört att intresset för second hand-marknaden ökat markant. Var fjärde svensk planerar i år att inhandla någon julklapp second hand, och vanligast är det bland dem som befinner sig inom åldersspannet 25–34 år. De vanligaste julklapparna som köps second hand är leksaker, samt kläder, skor och väskor.
- Kombinationen av ökad pris- och hållbarhetsfokus gör att det är ett guldläge för second hand-marknaden i årets julhandel. De många handlare som omfamnat försäljningen av second hand har slagläge, säger Sofia Larsen.
Julklapparna handlas både på den lokala orten och online
Årets julrapport är ett tydligt kvitto på att konsumenterna uppskattar möjligheten av att både kunna handla sina julklappar i såväl fysisk butik, som på nätet. I rapporten uppger 45 procent att de flesta julklapparna kommer att köpas på nätet, medan 33 procent helst gör sina inköp i butiker på orten där de bor.
- Pandemin medförde att nästan hela befolkningen omfamnade e-handeln på riktigt. Vi ser nu att e-handeln etablerat sig som den största kanalen för julklappsinköpen. Butikens roll är fortsatt mycket viktig. Kunden vill ha mixen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tondövt att hasta fram beslut om miljözon6.5.2024 21:26:28 CEST | Pressmeddelande
Implementering av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad sker utan att nödvändig infrastruktur finns på plats och utan tillräcklig tid för omställning. Det är inte ens klarlagt att beslutet får någon märkbart positiv effekt på luftkvalitén.
Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 20232.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Trots att mer än tre år gått sedan lagen infördes gör domstolarna fortsatt helt olika tolkningar, visar en omfattande analys som Svensk Handel gjort. - Det är ett lotteri. Såhär kan det inte fungera i en rättsstat, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln29.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt från låga nivåer, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande. De ökningar som trots allt noteras sker från låga nivåer, vilket innebär att branschen fortsatt är pressad till följd av den tuffa ekonomiska situationen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april månad.
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum