Svensk Handel

Ny prognos för julhandeln – väntas omsätta 21,5 miljarder kronor

Dela

För många handlare är julen den viktigaste handelshögtiden. Det blir ett rejält uppsving i försäljning när julklappar och mat ska inhandlas. Men de kärvare ekonomiska tiderna påverkar. Svensk Handels prognos visar att julhandeln väntas minska med 500 miljoner kronor jämfört med förra året.

Julen är handelns viktigaste högtid varje år.
Julen är handelns viktigaste högtid varje år.

Ett oroligt år, med hög inflation på såväl varor som tjänster, samt höga ränteutgifter, har medfört att konsumenternas köpkraft urholkats. Detta märks av inom julklappshandeln, som prognosticeras uppgå till 21,5 miljarder kronor i år, vilket är en nedgång med 500 miljoner kronor från föregående år, då siffran var 22 miljarder kronor. Mätt i försäljningsvolym är tappen än större, givet att den höjda prisnivån räcker till färre varor.

- För många handlare blir årets julhandel viktigare än någonsin. Det är bråda dagar i handeln och försäljningen kommande dagar är avgörande för att balansera upp ett ekonomiskt tufft år. Samtidigt har många konsumenter tvingats till en bantad julklappsbudget i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Allt fler julklappar köps second hand

Ett ökat fokus på hållbarhet i samhället, i kombination med en större prismedvetenhet bland konsumenter, har medfört att intresset för second hand-marknaden ökat markant. Var fjärde svensk planerar i år att inhandla någon julklapp second hand, och vanligast är det bland dem som befinner sig inom åldersspannet 25–34 år. De vanligaste julklapparna som köps second hand är leksaker, samt kläder, skor och väskor.

- Kombinationen av ökad pris- och hållbarhetsfokus gör att det är ett guldläge för second hand-marknaden i årets julhandel. De många handlare som omfamnat försäljningen av second hand har slagläge, säger Sofia Larsen.

Julklapparna handlas både på den lokala orten och online

Årets julrapport är ett tydligt kvitto på att konsumenterna uppskattar möjligheten av att både kunna handla sina julklappar i såväl fysisk butik, som på nätet. I rapporten uppger 45 procent att de flesta julklapparna kommer att köpas på nätet, medan 33 procent helst gör sina inköp i butiker på orten där de bor.

- Pandemin medförde att nästan hela befolkningen omfamnade e-handeln på riktigt. Vi ser nu att e-handeln etablerat sig som den största kanalen för julklappsinköpen. Butikens roll är fortsatt mycket viktig. Kunden vill ha mixen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye