Elva författare får stipendium på 100.000 kronor från Natur & Kultur

Varje år i december delar Natur & Kultur ut ett stipendium till författare för att uppmuntra till fortsatt litterärt arbete. I år går stipendiet till författarna Fanny Ambjörnsson, Sara Bergmark Elfgren, Lennart Eng, Maxim Grigoriev, Joel Halldorf, Ola Husamou, Nils Håkansson, Birgitta Lillpers, Marie Lundquist,  Karolina Ramqvist och Mikael Yvesand, som får vardera 100 000 kronor.

Fanny Ambjörnsson, Sara Bergmark Elfgren, Lennart Eng, Maxim Grigoriev, Joel Halldorf, Ola Husamou, Nils Håkansson, Birgitta Lillpers, Marie Lundquist, Karolina Ramqvist och Mikael Yvesand tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.

– Jag känner en stor tacksamhet över stipendiet, det gäller såväl erkännandet som pengarna. Jag vill passa på att belysa att villkoren för författare i allmänhet blir allt sämre, och det gäller framför allt barnboksförfattare, säger Sara Bergmark Elfgren, en av mottagarna.

Natur & Kulturs särskilda stipendium kan inte sökas, utan ges på initiativ av stipendiekommittén. Det är ett av flera stipendier som Natur & Kultur årligen delar ut.

– Vi vill bidra till ökade möjligheter för författare att skriva och publicera sig. Litteratur har en kraftfull förmåga att engagera människor och påverka det offentliga samtalet och det behövs många olika författarskap, texter och perspektiv. I grunden handlar det om att inspirera människor att läsa, utbilda och bilda sig, engagera sig i sin omvärld och bidra till en demokratisk samhällsutveckling. Det är vårt uppdrag som stiftelse, säger Per Almgren, vd på Natur & Kultur.

Den 1 februari 2024 öppnar ansökningsperioden till Natur & Kulturs andra författarstipendier: Natur & Kulturs litterära arbetsstipendium och Natur & Kulturs populärvetenskapliga arbetsstipendium.

Läs mer om mottagarna av Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.

Stipendiekommittén som utser stipendiaterna för Natur & Kulturs särskilda stipendium består av:

Anna Albrektson, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet med särskilt fokus på 1700-talets litteratur, och är forskningsansvarig vid institutionen. Ledamot i Natur & Kulturs styrelse sedan 2019.

Jesper Olsson, professor i litteraturvetenskap, Uppsala universitet.

Lydia Wistisen, forskare i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet med särskilt fokus på barn- och ungdomslitteratur.

Kjell Blückert, docent i kyrkovetenskap vid Uppsala universitet. Vice ordförande och styrelseledamot i Natur & Kulturs styrelse sedan 2011.

Bokförlaget Natur & Kultur är en oberoende stiftelse som ska göra skillnad i samhället. Förutom att inspirera till läsande och lärande stärker vi röster i det demokratiska samtalet genom priser, stipendier och stöd. Vi ger ordet till fler.

Fanny Ambjörnsson tilldelas Natur & Kultur särskilda stipendium 2023.
Sara Bergmark Elfgren tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.
Lennart Eng tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.
Maxim Grigoriev tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.
Joel Halldorff tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.
Ola Husamo tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.
Nils Håkansson tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.
Birgitta Lillpers tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.
Marie Lundquist tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.
Karolina Ramqvist tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.
Mikael Yvesand tilldelas Natur & Kulturs särskilda stipendium 2023.

Om oss

Natur & Kultur och Vitterhetsakademien finansierar forskning inom historia9.1.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

För att stärka forskning och skapa ny kunskap inom historia finansierar Natur & Kultur tillsammans med Kungl. Vitterhetsakademien två nya forskartjänster med historisk inriktning. Martin Jansson vid Uppsala universitet får en tjänst i ämnet historiebruk och Therese Svensson vid Södertörns högskola får en tjänst i ämnet svensk litteraturhistoria. Båda tjänsterna är treåriga.

Översättare tilldelas stort pris och stipendium28.9.2023 12:54:18 CEST | Pressmeddelande

Maria Lundgren tilldelas priset Årets översättning för sin konsekventa och passionerade översättning av den australiensiska författaren Joan Lindsays kultroman Utflykt till Hanging Rock från 1967. Priset Årets översättning på 100 000 kronor premierar det litterära verk som är bäst översatt till svenska under 2022. Årets översättarstipendiat är Isabella Nilsson, hon tilldelas 50 000 kronor.